Vinexpo: nieuw elan

Vinexpo 2015 pavillons

De onlangs in Bordeaux gehouden Vinexpo (14-18 juni) werd gekenmerkt door vernieuwing en vertrouwen. De verwachte heropleving van de Chinese markt werd bevestigd en ook kende de beurs een sterke stijging van het aantal inkopers uit de Verenigde Staten, deze 18e beurseditie eregastland, ten gevolge van de aantrekkende consumptie in Amerika en de lagere koers van de euro ten opzichte van de dollar. Daarnaast had het nieuwe management van de beurs een groot aantal vernieuwingen doorgevoerd, die positief gewaardeerd werden.

De noviteiten op de beurs betroffen o.a. de locatie van de paviljoens en de cateringfaciliteiten aan het meer, het uitgebreide wijn-spijs seminarprogramma, opvallende proeverijen en lezingen, en de speciale ‘The Blend’ netwerkavonden.

Nieuw ook waren de ‘One to Wine’ businessmeetings tussen exposanten en bezoekers die door de Vinexpo organisatie vooraf gecoördineerd werden; niet minder dan 1.000 afspraken zijn op deze manier gerealiseerd.

‘’Onze verwachtingen voor deze Vinexpo waren vooraf heel hoog. Vanaf de eerste dag zijn we aangenaam verrast door de gerealiseerde meetings met bezoekers en journalisten uit de belangrijkste markten,’’ aldus Peter Gago, de fameuze ‘winemaker’ van Penfolds Winery (Australië).

In totaal telde de Vinexpo 48.500 bezoekers, een vergelijkbaar aantal ten opzichte van de 2013 editie, maar met een groter aandeel van internationale bezoekers t.o.v. de Franse. Niet minder dan 151 nationaliteiten werden geteld, waarbij vooral de stijgingen van China (+14%), Japan (+5%), de Verenigde Staten(+15%), Afrika (+18%), Oceanië (+28%) en Zuid-Europa (+7%) opvielen. De Vinexpo positioneert zich hiermee als hét internationale trefpunt om de verkopen naar verre bestemmingen te ontwikkelen.

“De 2015-editie van de Vinexpo is voor onze firma een uitstekende jaargang. Wij hebben onze export met 20 nieuwe landen kunnen uitbreiden, en we hebben de nieuwe jaargang van onze Clos d’Ora inmiddels volledig verkocht”, verklaarde een verheugde Gérard Bertrand, voorzitter van Vins Gérard Bertrand.

Andere (voornamelijk Noord-Europese) landen zagen hun bezoekersaantallen als gevolg van de economische crisis licht krimpen: Frankrijk (-2%), Duitsland (-8%), Benelux (-12%) en Verenigd Koninkrijk (-2%). Het aantal bezoekers uit Nederland is globaal gelijk gebleven. ”Voor mij is deze Vinexpo 2015 een tussenstap en zullen wij onze inspanningen richting deze markten verder intensiferen, inclusief richting onze thuismarkt Frankrijk, die wij er trots op willen laten zijn dat zij een dergelijk mondiaal evenement op haar grondgebied heeft”,verklaarde Guillaume Deglise, Algemeen Directeur van de Vinexpo.

Frankrijk blijft wel het grootste aantal bezoekers leveren (64%), gevolgd door China, de Verenigde Staten, Spanje en Verenigd Koninkrijk.

Duidelijk merkbare vernieuwingen

De beursorganisatie had zich tot doel gesteld een nieuw elan aan de beurs te geven door middel van een groot aantal vernieuwingen, die duidelijk zichtbaar waren op de beurs.

“Op de Vinexpo vind je het beste dat er is! Voor ons als producent is het van het grootste belang onze passie over te brengen, en passie is er op de Vinexpo! Ik was vooral onder de indruk van de kwaliteit van de maaltijden en de bijpassende wijnen in de restaurants. En dat is belangrijk, want als je een goede wijn hebt, moet het eten ook van passend niveau zijn”, aldus Lamberto Frescobaldi, CEO van Marchesi di Frescobaldi (Italië).

Een van de nieuwe initiatieven waren de lezingen die gegeven werden om het functioneren van bepaalde markten beter te begrijpen. Zo werden bijvoorbeeld de lezing ‘Inside the US Market’, in samenwerking met Wine Spectator, en de lezing ‘Africa, the future destination for wines and spirits’ met enthousiasme door de deelnemers ontvangen.

Cecilia Muzzi, export manager, CECCHI (Italië) verklaart: “Onze firma realiseert 70% van haar omzet in de export. Onze doelstelling voor deelname aan de Vinexpo is om te verkopen, maar ook om de sfeer en de ontwikkeling van de verschillende markten te voelen, wat er gaande is, trends te ontdekken, of om de visie van andere producenten op bijvoorbeeld verpakking of assortiment te peilen; kortom, welk type wijn succesvol is en waarom. De Vinexpo is een platform voor de uitwisseling van ideeën, en voor het delen van onze bedrijfsvisie van nu en de toekomst”.

Een ander speciaal accent werd gelegd op de sommeliers, met onder andere de organisatie van de finale van beste jonge sommelier van Frankrijk, de Algemene Vergadering van de ASI (Association de la Sommelerie Internationale), de proeverij becommentarieerd door Paz Levinson, recent verkozen tot beste sommelier van het Amerikaanse continent, alsmede ten slotte de Wijn-spijs workshops in samenwerking met Gault&Millau. Daarnaast heeft de Vinexpo zich officieel kandidaat gesteld om in 2019 met de Franse vereniging van sommeliers de verkiezing van beste sommelier ter wereld te organiseren.

“Het sommeliervak vereist een zware en complexe opleiding. Je moet niet alleen de wijnen kennen, maar ook de gastronomie en de kunst van goed gastheerschap ten opzichte van steeds veeleisender gasten. Op de Vinexpo kan een sommelier een wereldomvattend aanbod van wijnen proeven, van grote wijnen tot meer toegankelijke. Maar ook kan hij er zijn kennis en zijn netwerk vergroten”, verklaart Paolo Basso, Beste Sommelier van de Wereld 2013.

De laatste noviteit was de #DigiZone, een ruimte speciaal voor bloggers en social media experts, waar lezingen en uitwisselingen plaats vonden rondom zowel digitale media strategie als over de vondsten op de beurs.

Luc Chanut, oprichter-directeur van Monette (bureau voor digitale communicatie): “Ik vond de #DigiZone zowel nuttig als gezellig, een echte netwerkplaats voor onze actieve en dynamische community. De behandelde thema’s waren gevarieerd en to the point”.

Nederland prominent aanwezig op de Vinexpo

Mede dankzij de eind 2014 gesloten samenwerking met de Wine & Food Association/Wine Professional, was Nederland dit jaar prominent aanwezig op de Vinexpo, o.a. met een bijzondere wijn-spijs masterclass door niemand minder dan Jonnie en Thérèse Boer van De Librije (*** Michelin, 19,5 GM) op dinsdag 16 juni. Deze masterclass, georganiseerd door Gault&Millau in samenwerking met Jan van Lissum, directeur van de Wine & Food Association, was volledig volgeboekt met 60 deelnemers uit 12 landen, waaronder vele journalisten. Het thema van de masterclass was ‘vergeten smaken’, met een presentatie van wijnen en spijzen die niet veel meer geserveerd worden. Daarnaast was er dit jaar, exclusief voor alle Nederlandse bezoekers, voor het eerst een speciale meet&greet tijdens de ‘The Blend’ netwerkavonden in het centrum van Bordeaux op maandagavond 15 juni, waar een 70-tal landgenoten elkaar hebben kunnen ontmoeten in een feestelijke en gezellige setting.

Vinexpo voortaan 4 dagen

De beursorganisatie heeft aangekondigd dat vanaf de volgende editie in 2017 de beurs 4 dagen zal duren. Hiermee volgt de beursorganisatie de wens van zowel bezoekers als exposanten om een meer geconcentreerde en efficiënte beursdeelname te verwezenlijken.

Vinexpo in Azië in 2016

 

De Vinexpo Hong Kong vindt plaats van 24 t/m 26 mei 2016 et de Vinexpo Tokyo op 15 en 16 november 2016.

 

Over de Vinexpo

De Vinexpo, toonaangevende vakbeurs voor professionals uit de sector wijn en gedistilleerd, vindt ieder oneven jaar plaats in Bordeaux. De 2015 editie bracht 48.500 vakbezoekers uit 151 landen en 2.350 exposanten uit 42 landen bijeen.

Daarnaast organiseert Vinexpo Overseas, filiaal van de Vinexpo, elk even jaar vakbeurzen in landen met belangrijke markten. De Vinexpo Hong Kong vindt iedere twee jaar plaats in Hong-Kong en is de meest toonaangevende vakbeurs in Azië.

In 2014 vond de eerste editie van Vinexpo Tokyo plaats, welke goed ontvangen werd. De komende editie vindt plaats op 15 en 16 november 2016.

 

 

Dit bericht is geplaatst in Internationaal, Nieuws met de tags . Bookmark de permalink.