Vins d’Alsace in Nederland Nieuwsbericht – december 2013

hv8e_Alsacelogocom25cmRGB_1

#AlsaceAmbassadors

In het kader van het #AlsaceAmbassador project voor jonge sommeliers vond onlangs een bezoek aan de Alsace plaats. Naast de #AlsaceAmbassadors van 2013 hebben ook Astrid Schreuders, Lars Daniëls en Edwin Raben gedurende drie dagen inspiratie opgedaan in de streek die op vele vlakken blijft verrassen. Bijzondere proeverijen, boeiende gesprekken met wijnmakers, maaltijden op sterrenniveau en ook tussen de plukkers vulden het programma.

De groep #AlsaceAmbassadors bestaat nu uit: Saskia Schurink, Jorin Slotman, Björn Cocu, Jaco van Hensbergen, Wout Jans, Sabas Joosten, Ruben Kwakman, Mitchell Ligthart, Milton Verseput en Stefan Wierda. Zij doen regelmatig mee aan Skypeproeverijen waarin een vijftal wijnen uitvoerig wordt becommentarieerd. En in januari komen ze voor het eerst allemaal bij elkaar tijdens een Fête Alsacienne in Okura in Amsterdam.

Op Twitter zijn de berichten van de sommeliers te lezen via #AlsaceAmbassadors.

Oogstjaar 2013 in de Alsace

Zelden is een oogstjaar in de Alsace zo zeer een speelbal geweest van meteorologische grillen. Winter en voorjaar waren koel en bovenal heel vochtig. De bijzonder lage temperaturen in mei hebben de bloei sterk vertraagd. Een daling in opbrengst en een vertraging van de oogst waren te voorzien. Juli en augustus werden gekenmerkt door hoge temperaturen en hittegolven, wat op sommige plaatsen tot waterstress leidde. Enkele buien in augustus zorgden ervoor dat de wijngaard een deel van de vertraging kon goedmaken.

In september was de gezondheidstoestand van de wijnstokken over het algemeen bevredigend. De aanvankelijk erg hoge zuurgraad was goed teruggelopen, maar bleef nog steeds bijdragen aan de levendigheid van de wijnen. Producenten konden tijdelijk profiteren van ideale weersomstandigheden: zon, zachte temperaturen overdag en nachtelijk koelte.

Voor producenten is dit geen makkelijke oogst geweest! Na het voorspoedige begin van de pluk maakte terugkerende regen de zaken een stuk gecompliceerder. De kwaliteit van de zuren doet echter een interessant evenwicht in de wijnen vermoeden.

Het volume van de oogst 2013 wordt geraamd op ongeveer 950.000 hl voor alle AOC ‘s samen, wat neerkomt op 15% minder dan het gemiddelde van de afgelopen vijf oogsten.

Nieuwe wijn-spijskaartjes

De Vins d’Alsace wijn-spijskaartjes worden nog steeds zeer goed ontvangen en dit jaar hebben ze een restyling ondergaan. Ook is er een nieuwe versie ontwikkeld: een vegakaartje.

hv8e_3Dafbeeldingtransparant

Aan te vragen via info@totpr.nl

Online campagne en social media

Als onderdeel van de mediacampagne ter promotie van Alsacewijnen zijn er dit jaar tijdens vier online flights in totaal 50.000 bezoekers naarwww.smaakexperience.com gebracht. De banners zijn aangepast naar de nieuwe campagne en ruim 76 miljoen keer vertoond op food-, vrouwen- en nieuwswebsites. Op basis van tussentijdse evaluaties werd de campagne voortdurend geoptimaliseerd.

hv8e_Libelle

Tevens is de Alsace Smaakexperience al geruime tijd en in groeiende mate actief op Facebook. Het aantal vrienden is  dit jaar gegroeid van 1.265 naar 1.665.

Handelsondersteuning en overige activiteiten

Een directe manier om de Alsace onder de aandacht te brengen van de consument is het ondersteunen en uitbreiden van de bestaande activiteiten van de handel.

hv8e_bannerAlsace

Bij de grote horecagroothandels werden proeverijen georganiseerd, er is samengewerkt met verschillende slijtersketens en wijnspeciaalzaken en ook met de kleinere in Alsace gespecialiseerde importeurs is nauw contact.

Andere activiteiten in 2013:

·       Advertenties in consumentenbladen

·       Een wijn, food en toerisme persreis

·       Versturen van berichten en Alsacewijnen naar

de media

·       Versturen van e-news naar geabonneerde

consumenten

·       Online consumentenwedstrijd

·       Deelname aan de consumentenbeurs Bloem en
Tuin in julie 2013

·       Doorlopend actualiseren van de websitewww.smaakexperience.com en op dit moment wordt de website geheel vernieuwd; lancering volgt begin 2014.

 

www.smaakexperience.com

Spannende wijnontdekkingen, receptideeën met Alsacewijnen en het laatste nieuws.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.