Wijnjournaal.nl

Witte wijn populairder dan ooit! Percentage online wijnverkoop blijft beperkt

door | 31 mrt 2017 | importeurs, Nieuws, Redactie

Den Haag 31 maart 2017 – Witte wijn is populairder dan ooit. Dat blijkt uit een onderzoek van SAMR Marktvinders in opdracht van de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren (KVNW). Witte wijn heeft de afgelopen 10 jaar marktaandeel gewonnen. Deze trend wordt nog eens versterkt door hen die graag een glaasje mousserende wijn (bijvoorbeeld Prosecco) nuttigen. Ongeveer 10% van de wijn wordt online aangekocht. Dit percentage is afgelopen jaren ongeveer stabiel gebleven.

SAMR Marktvinders, onder leiding van Goos Eilander, deed afgelopen periode grootschalig onderzoek naar de consumptie en aankopen van wijn in Nederland. Het onderzoek werd gehouden onder ruim 1100 Nederlanders van 18 jaar en ouder.

Voor wat betreft de consumptiepatronen kunnen er twee conclusies getrokken worden. Ten eerste drinkt ongeveer 81% van de Nederlander wel eens wijn. Dit percentage is gelijk aan eerdere jaren. Met andere woorden: de absolute groei is eruit.  Ten tweede geeft 51% van alle ondervraagden aan witte wijn te nuttigen. Afgezet tegen eerdere cijfers van de KVNW kun je hieruit concluderen dat er beduidend meer witte wijn gedronken wordt dan 10 jaar geleden.

Peter van Houtert, voorzitter van de KVNW: “Dit onderzoek onderstreept dat het totaalvolume niet verder groeit maar Nederlandse consumenten bewuster hun keuze maken. Wij gaan er vanuit dat er steeds betere wijn gedronken zal worden.  Sinds 1 januari van dit jaar is de bubbeltaks verdwenen in Nederland. Ik sluit niet uit dat dit positieve gevolgen zal hebben. Overigens passen deze cijfers ook helemaal bij onze inzet om optimaal te genieten van wijn, maar dit wel op een verantwoorde wijze te doen”.

Uit de onderzoeksgegevens blijkt dat vrouwen vaker voor witte wijn en rosé wijn kiezen dan mannen. Voor zowel rood, wit als rosé wijn geldt dat het aantal glazen dat per keer genuttigd wordt, laag genoemd kan worden, namelijk rond de 1,7 glazen per consumptiemoment.

In de onderverdeling van afzetkanalen is ook een stabilisatie opgetreden, zo’n driekwart van alle aankoopmomenten van wijn vinden in de supermarkt plaats. Het percentage online aankopen is 7 % van het aantal aankoopmomenten, waarbij ongeveer 10 % van het volume wordt gekocht.

Bij de landen van herkomst van de wijn zien we dat Frankrijk nog altijd het belangrijkste land van herkomst is, en waar het aandeel van Frankrijk zo rond de afgelopen eeuwwisseling behoorlijk terugliep zien we nu een veel langzamere daling.

Goos Eilander: “Zuid- Afrikaanse wijn is de stevige nummer 2 in de Nederlandse markt, Duitse wijnen en wijnen uit Zuid Amerika doen het nu wat beter dan voorheen. Dat geldt ook voor met name Italiaanse wijn, die ook in populariteit toenemen”.
 
Overzicht marktaandelen:
Frankrijk: 30%
Spanje: 9%
Italië: 9%
Duitsland 6%
Zuid-Afrika: 19%
Chili 10%
Australië 8%
Rest: 9%

Meer nieuws

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

In 2025 gaat een nieuw jaar van de Europese campagne voor Sherry Wijnen van start. Deze campagne informeert zowel consumenten als professionals over de kwaliteitswijnen uit de Sherry-regio. Onderdeel van deze campagne is de Sherry Academy, een online en...

Lees meer
Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Van L naar R: Maryna Calow (WoSA), Michiel du Toit (Hillebrand Gori), Charmaine Swanepoel (DHL), Siobhan Thompson (WoSA), (Hillebrand Gori) and Francois Malherbe (DHL) De grootste wijnbeurs van het zuidelijk halfrond Wines of South Africa (WoSA) kondigt met trots de...

Lees meer
BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

Bottega Prosecco Bar expands its presence to Switzerland with a new venue in partnership with the Lagardere group at Basel International Airport. The facility was opened on 29 November, a date close to the Christmas holidays and the peak of transits at the Swiss...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix