Europa’s eerste No/Low alcohol event in 2022 in Amsterdam

door | 15 jul 2021 | Nieuws



Tweedaagse b2b event gericht op snelst groeiende categorie

Amsterdam, 15 juli 2021 – De beurs- en evenementenwereld is altijd op zoek naar innovatie, inspiratie en educatie voor horecaondernemers en professionals. Komend voorjaar vindt voor het eerst in een Europa een nieuw b2b event plaats voor professionals met een frisse en nuchtere kijk op de drankenwereld. Een evenement waarbij bewust leven en bewuste keuzes maken centraal staan. Twee dagen lang ontmoeten, proeven, leren en verbinden met als centraal thema de sterkst groeiende categorie; no/low alcoholhoudende dranken. Focus op bieren, spirits, wijnen, mixologie en alle trends die er spelen op het gebied van verantwoord alcohol gebruik.

RAI Amsterdam heeft de intentie uitgesproken om met initiatiefnemer Servicecenter 4Hospitality uit Maastricht komend voorjaar dit innovatieve evenement voor horecaondernemers en professionals te organiseren. Carlijn Groen – Wijnmalen van RAI Amsterdam: “Door deze strategische partnership, voegt RAI Amsterdam een kansrijk, internationaal b2b event toe aan haar portfolio. Hierdoor krijgt deze sterk groeiende categorie een podium en kan de RAI nog beter horecaondernemers en professionals inspireren, verbinden en samenbrengen”. In de komende maanden zal meer bekend worden gemaakt over dit initiatief, welke plaats gaat vinden op een nog nader bekend te maken locatie in Amsterdam in april 2022.

No alcohol & low alcohol (No/Low) is één van de snelst groeiende categorieën van het moment met explosief stijgende keuze in alcoholarme- of alcoholvrije producten als gevolg. Grote drankenproducenten lanceerden dit jaar hun alcoholvrije spirit, en zoals iedereen weet is de 0,0% biercategorie al langer een feit. Met de toenemende behoefte aan een gezonde levensstijl en bewuste keuzes is deze beurs een logische volgende stap om dit segment verder te ontwikkelen.

Enkele trends:

  1. Bieropleider Bierista.nl heeft dit jaar duizenden professionals en liefhebbers in haar community gevraagd naar de belangrijkste biertrends waarbij alcoholvrij bier met stip op de eerste plaats is beland.
  2. Mocktails ofwel alcoholvrije cocktails groeiden al jaren in populariteit in stedelijke cocktail- en hotelbars, maar zijn ook steeds meer als ready to drink of premix
  3. Steeds meer bekende producenten van spirits nemen een alcoholvrije variant op in hun assortiment: Het Nederlandse Kever Genever (met Kever Genever 0.0) of Hooghoudt (met Hooghoudt Zero Zero 24), en ook het internationale Gordon’s Gin dat afgelopen januari de Gordon’s 0.0 gin lanceerde. (Bron: Food Inspiration)
  4. Ook de aanvankelijk kritische wijnjournalist ten opzichte van alcoholvrije wijnen is om; recentelijk publiceerde Harold Hamersma met zijn “De Grote Hamersma” de eerste categorie ‘alcoholvrij’ met acht wijnen.

Over Servicecenter 4Hospitality
Servicecenter 4Hospitality beheert en ondersteunt diverse internationale netwerken en evenementen voor bedrijven en professionals die actief zijn in de Europese horeca. De aanpak is hierbij om actief te zijn via een verscheidenheid aan labels en initiatieven. Hierbij wordt continu gestreefd naar het verbeteren en verbinden van de hospitality industrie door gelijkgestemde professionals de mogelijkheid te bieden om ideeën uit te wisselen, verbonden te zijn, zaken te doen en kennis te delen.

Over RAI Amsterdam
Mensen samenbrengen, verbinden en inspireren door waardevolle ontmoetingen te organiseren en te faciliteren. Dat doen we vanuit ons multifunctionele beurs- en congrescentrum aan het Europaplein in Amsterdam, alsook elders ter wereld waar we actief zijn. Één van onze 6 strategische pijlers is het ontwikkelen, kopen en werven van beurstitels met een focus op business-to-business evenementen zowel in Amsterdam als in het buitenland.