Cap Classique Producers Association werkt aan nieuwe categorie

door | 11 mrt 2022 | Internationaal

Producenten van Cap Classique benadrukken het belang van rijping

Momenteel is Cap Classique de snelst groeiende wijncategorie van Zuid-Afrika. Alleen wijnen die aan strenge voorschriften voldoen, mogen in Zuid-Afrika als Cap Classique worden geëtiketteerd. Vanaf de vintage 2021 worden producenten verplicht om het rijpingsproces in de tweede vergisting te verlengen van 9 naar 12 maanden, wat de kwaliteit en smaak ten goede komt. Daarnaast komt er in de nabije toekomst een geheel nieuwe categorie binnen de definitie van Cap Classique; bij deze is rijpingsproces nog veel langer en producenten mogen dan een speciale aanduiding op het etiket geven.

Pieter Ferreira, voorzitter van CCPA (Cap Classique Producers Association), zegt; “Dit is een belangrijke differentiatie omdat het de extra investering erkent die producenten doen in hun streven naar hogere kwaliteit.”

De slogan van CCPA is ‘Perfected by time’, Ferreira licht toe: “Hier in de unieke wijnlanden van de Kaap, kennen wij geduld. Wij nemen de tijd om Cap Classique te maken, zoals het al eeuwen gebeurt. Hierdoor worden we later beloond met een prachtige mousserende wijn die een tijdloze klassieker is.”

Cap Classique bevindt zich van het begin tot eind van het proces in dezelfde fles. Tijdens dit proces ontstaan er belletjes, dit is het gevolg van een tweede, natuurlijke gisting. De tijd die de wijn doorbrengt in contact met de droesem, zorgen voor complexiteit, finesse en een elegantie in aroma en smaak.

De prijs van deze mousserende wijn is over het algemeen hoger dan die van gewone mousserende wijn. Dit komt door de smaken en aroma’s die deze wijn kent. Deze ontwikkelen zich op een natuurlijke wijze, wat meer tijd nodig heeft. De fles van de Cap Classique is speciaal ontworpen om de druk die door de gisting ontstaat, op te vangen.

“Onze nieuwe positionering stelt de tijd centraal als de belangrijkste onderscheidende factor ten opzichte van andere mousserende wijnen. Door een gezamenlijke inspanning zouden we graag zien dat de categorie, de naam en het logo van Cap Classique erkend worden als een premium aanbod dat synoniem is met topkwaliteit”, aldus Ferreira.

Meer over de producentenorganisatie: De Cap Classique Producers’ Association (CCPA) werd in 1992 opgericht om zowel de Zuid-Afrikaanse premium Cap Classique wijnen te promoten als de gemeenschappelijke belangen van de producenten.

Ga voor meer informatie naar www.capclassique.co.za of stuur een e-mail naar marketing@capclassique.co.za. De CCPA is actief op Facebook en Instagram als @capclassique_sa.