Ruinart lanceert ‘Conversations with Nature’ tijdens de TEFAF metkunstenaar Thijs Biersteker

door | 4 mrt 2024 | importeurs

Ruinart lanceert ‘Conversations with Nature’ tijdens de TEFAF met kunstenaar Thijs Biersteker

Voor het eerst brengt Ruinart met Carte Blanche zes verschillende kunstenaars samen voor diverse dialogen met de natuur. Het werk van de Nederlandse kunstenaar Thijs Biersteker wordt onthuld tijdens TEFAF Maastricht.

In zowel de wereld van kunst als wijn bestaat een elegante verbinding tussen het visuele en het zintuiglijke. Om deze verbinding te verduidelijken, werkt ‘s werelds oudste champagnehuis Ruinart jaarlijks samen met een collectief van getalenteerde kunstenaars. Dit jaar toont de Nederlandse Thijs Biersteker zijn ontwerp Xylemia, gebaseerd op het thema ‘Conversations with Nature’. Het werk van de kunstenaar wordt onder andere tentoongesteld van 9 tot en met 14 maart tijdens de prestigieuze kunstbeurs The European Fine Art Fair (TEFAF), de officiële partner van het champagnehuis.

Al bijna 300 jaar onderhoudt Maison Ruinart een unieke dialoog met de natuur – en dit wordt gevierd met de Carte Blanche 2024. Door de tijd te nemen om de natuur te observeren, ernaar te luisteren en haar te begrijpen, oogst het champagnehuis haar vruchten, waaruit elke cuvée ontstaat. De aandacht voor details ligt aan de basis van een voorouderlijke knowhow, met respect voor het ecologisch evenwicht dat in elke fles tot uiting komt. Champagne is in de eerste plaats een natuurlijk product van de wijnstok: afkomstig van de aarde, doordrongen van water en licht. Elke bubbel bevat een stukje van de zich constant vernieuwende cyclus der seizoenen.

Geïnspireerd door deze tastbare connectie met de natuur legt Maison Ruinart de basis voor een gezamenlijke beweging. Door ervoor te kiezen om kunstenaars met sterke overtuigingen in gesprek te brengen met de levende wereld, geeft het huis een ambitieus signaal af in een tijd dat er door klimaatverandering veel op het spel staat. De kunstwerken, die het hele jaar door worden getoond op kunstbeurzen over de hele wereld, worden samengebracht in een permanente tentoonstelling in één van de tuinen op het historisch landgoed van Ruinart aan de Rue des Crayéres 4 in Reims. Terwijl de emoties die de kunstwerken oproepen ons verbinden met de schoonheid en kwetsbaarheid van de aarde, vormen ze tegelijkertijd een oproep tot actie in het licht van de uitdagingen die het Antropoceen met zich meebrengt.

De kunstenaars die zijn uitgenodigd voor deze editie van Carte Blanche komen uit vijf continenten en belichamen zowel hedendaagse kunst als de verschillende manieren waarop er in de wereld tegen milieukwesties wordt aangekeken.

Naast de Nederlandse Thijs Biersteker maken Andrea Bowers (Los Angeles), Marcus Coates (Londen), Pascale Marthine Tayou (België en Cameroen), Henrique Oliveira (Londen en São Paulo) en Tomoko Sauvage (Parijs en Tokio) deel uit van Carte Blanche 2024.

Samen blazen ze de veelzijdige reflecties die van New York tot aan Madrid, van Tokio tot aan Dubai en van Hong Kong tot in Parijs weerklinken, nieuw leven in. In plaats van een debat af te sluiten, zullen deze veelvuldige, overvloedige gesprekken de verschillende stemmen laten horen die de natuur meevoert. Iedereen is vrij om deel te nemen aan deze open discussie. Als één koor spreekt Carte Blanche 2024 haar steun uit voor een universele dialoog met alle levende wezens – gevoed door oneindig veel benaderingen, standpunten en kennis.

In het hart van de toekomstige Artists’ Garden in Reims en met een natuurlijke en artistieke stempel die de waarden van Ruinart belichaamt, laten de kunstwerken van Carte Blanche 2024 een blijvende verbintenis met een duurzamere wereld zien tijdens gepassioneerde Conversations with Nature.

”Voor ons gaat het erom de natuur en alle levende dingen te zien als iets om mee in gesprek te gaan, in plaats van als een gespreksonderwerp. En om een stem te geven aan de flora en fauna om ons heen’’ Frédéric Panaïotis, Keldermeester, Ruinart

Over Xylemia: een brug tussen wetenschap en cultuur                      

Thijs Biersteker ontwierp speciaal voor Maison Ruinart zijn werk Xylemia, geïnspireerd op wijnstokwortels die zich rond de boomstam kronkelen. Hij maakt gebruik van hoogwaardige sensoren om de sapstroom in real-time vast te leggen. Door het tonen van de vitale stromen van het boomsap, laat de kunstenaar zien hoezeer we op bomen lijken en hoe we onszelf kunnen terugzien in dit levende wezen.

Deze kunst-wetenschapinstallatie die gepresenteerd wordt tijdens kunstbeurs The European Fine Art Fair (TEFAF), is het resultaat van een ontmoeting tussen Thijs Biersteker en Frédéric Panaïotis, Keldermeester bij Ruinart. Zowel de kunstenaar als de wijnmaker zijn gepassioneerd door wetenschappelijke gegevens die ons helpen de natuur en hoe deze wordt beïnvloed door de opwarming van de aarde beter te begrijpen.

Naast de installatie zal Thijs Biersteker ook de verzamelde wetenschappelijke gegevens van de boom openbaar maken in een speciale online galerij.

Over zijn ontwerp zegt Thijs Biersteker: “Mijn taak is om een brug te slaan tussen wetenschap en cultuur. We kunnen pas echt verandering teweeg brengen als emoties en feiten samenkomen. Het idee is om te laten zien dat bomen levende wezens zijn, net als wij. Zodra we beginnen te praten over de eigenschappen van de boom en een relatie met hem creëren, beginnen we hem te beschermen.”

Over Thijs Biersteker

Thijs Biersteker omschrijft zichzelf als een kunstenaar die zich inzet voor ecologie. Hij werkt samen met gerenommeerde wetenschappers en instellingen aan urgente onderwerpen zoals klimaatverandering, verlies van biodiversiteit en ontbossing – waarbij hij wetenschappelijke feiten omzet in kunstwerken die emotie en bewustzijn opwekken. Aan de hand van wetenschappelijke gegevens en sensoren creëert hij interactieve kunstwerken en maakt hij wetenschap en ecologie toegankelijk.

In 2019 nam Thijs deel aan de tentoonstelling Nous les Arbres, in het museum Fondation Cartier pour l’art contemporain in Parijs. Drie jaar later in 2022 was Econario, een biodiversiteitsthermometer, het middelpunt tijdens de UN Biodiversity COP15. Zijn werken worden altijd tot stand gebracht door wetenschappelijke samenwerkingen met universiteiten, onderzoekers en culturele instellingen zoals UNESCO en de WHO, om wetenschappelijke informatie tot leven te brengen. Hij heeft ook verschillende TED- en TEDxTalks gegeven.

Een collectieve en veelzijdige Carte Blanche
Met een Carte Blanche genaamd Conversations with Nature brengt Ruinart in 2024 een kunstvorm tot leven die gewijd is aan de natuur en gedreven wordt door een overvloed aan talent. Hoewel ze gebruik maken van verschillende media hebben alle kunstenaars een sterke connectie met de natuur. Sommige zijn geïnteresseerd in het klimaat, anderen in biodiversiteit. Wat ze gemeen hebben is een focus op de relatie tussen de mens en de natuur, vastgelegd door hun unieke prisma. Thijs Biersteker baseert zijn werk op wetenschappelijke informatie, Andrea Bowers combineert kunst met activisme, Marcus Coates creëert nieuwe relaties met een ‘meer dan menselijke’ wereld, Pascale Marthine Tayou toont schoonheid op de meest onverwachte plekken, Henrique Oliveira en zijn spectaculaire sculpturen brengen planten en andere organische elementen samen terwijl Tomoko Sauvage een passie heeft voor bubbels – van de manier waarop ze zich vormen tot aan hun transparante verschijning. Deze zes kunstenaars zijn geselecteerd om de dialoog aan te gaan met de natuur in de Champagnestreek en onze relatie met levende wezens aan de kaak te stellen – ze belichamen de collectieve impuls die door Maison Ruinart in gang is gezet.   

“Als oudste champagnehuis ter wereld koestert Ruinart al bijna 300 jaar lang een intieme band met het land en de natuur. We hebben de verantwoordelijkheid om het beter te begrijpen en te behouden. Onze cuvées zijn het resultaat van deze relatie. Kunstenaars zijn de beste ambassadeurs om het behoud van de natuur te bevorderen. Ze staan aan de frontlinie van de samenleving en hebben een krachtige taal die in staat is om verschillende doelgroepen te betrekken,” aldus Frederic Dufour – President van Maison Ruinart.

Over Maison Ruinart

Maison Ruinart werd in 1729 opgericht als eerste champagnehuis, in het tijdperk van de Verlichting – toen er ruimte was voor ideeën, verbinding en cultuur.

De wijnmakers van het huis zijn echte Chardonnay-meesters. Ze werken in harmonie met de natuur en cultiveren en definiëren de kenmerkende, elegante en eenvoudige huisstijl. De champagne staat bekend als aangenaam om te drinken en is kenmerkend door de aromatische frisheid, die de uitgebalanceerde helderheid van de druiven weerspiegelt.

Omdat Ruinart gelooft in de kracht van kunst om te transformeren, te verbinden en te verlichten, cureert het champagnehuis bijzondere culturele ervaringen. Door de lens van kunst en creatie bevordert het Maison een dieper begrip van onze banden met elkaar en met de natuur, waardoor de mooie dingen van het leven in een meer harmonieuze wereld worden gecultiveerd.