logo WIJNJOURNAAL groen

Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

door | 6 dec 2024 | Nieuws

Co-founder: Alexandre Haggai (links in de pagina Co-founder Clément Benoit)

Clone, de Europese foodtech-startup uit Parijs die €105 miljoen aan financiering heeft opgehaald, gaat officieel van start gaat in Nederland. Het doel is restaurateurs te ondersteunen bij het optimaal benutten van hun keukencapaciteit middels een unieke supply chain formule gekoppeld aan virtuele restaurant merken die zich richten op bezorging. Clone heeft in de afgelopen elf maanden een Europese groei van 80% gerealiseerd. De investering van €105 miljoen stelt het bedrijf in staat door te groeien als een belangrijke speler in de sector en biedt de sector een schaalbare oplossing om hun keukencapaciteit optimaal te benutten. De steun van Kharis Capital en Raphael Thiolon van Verlinvest onderstreept de innovatiekracht en toekomstvisie van Clone.

Kapitaalinjectie van €105 miljoen

Sinds de oprichting in 2021 heeft Clone uitzonderlijke groeicijfers bereikt dankzij een substantiële kapitaalinjectie van €105 miljoen, inclusief een Series B-investering van €80 miljoen geleid door Kharis Capital, Verlinvest, en Conviviality Ventures. Deze financiële slagkracht stelt Clone in staat haar technologie verder te ontwikkelen en haar diensten uit te breiden naar nieuwe markten zoals Nederland, waar het bedrijf een grote vraag ziet naar efficiënte oplossingen voor maaltijdbezorging.Clone heeft al meer dan 2500 restaurants geholpen om extra omzet te genereren door hun keukens om te vormen tot digitale franchises,” zegt medeoprichter Alexandre Haggai. “Ons innovatieve model biedt lokale restaurants de mogelijkheid om virtuele merken te benutten.Via platforms als Uber Eats en JET creëren we waardevolle nieuwe inkomstenstromen, zonder dat extra investeringen in faciliteiten nodig zijn.”

Transformatie bezorgmarkt

Sam Klopper, de nieuwe algemeen directeur van Clone Nederland, brengt een schat aan ervaring uit de foodtech- en bezorgsector mee naar het bedrijf. Met een indrukwekkend trackrecord in management- en leiderschapsrollen bij bedrijven als Eatch, Zapp en Deliveroo, is Klopper goed bekend met de uitdagingen en kansen binnen de snelgroeiende bezorgmarkt. “”De Nederlandse bezorgmarkt heeft de afgelopen jaren een indrukwekkende digitale transformatie doorgemaakt. Clone zet de volgende stap en leidt een nieuwe revolutie in maaltijdbezorging,” zegt Klopper. “Ik wil restaurateurs echt helpen om het meeste uit deze ontwikkeling te halen. Door mijn ervaring met het laten groeien van foodtech-bedrijven heb ik gezien hoe krachtig de combinatie van technologie en slimme processen kan zijn.”Klopper benadrukt dat de combinatie van technologische innovaties en strategische ondersteuning cruciaal is voor ondernemers die willen inspelen op de groeiende vraag naar bezorgmaaltijden. “In een markt die sneller verandert dan ooit, is het ons doel om restaurateurs de tools en inzichten te bieden die ze nodig hebben om niet alleen mee te komen, maar ook te winnen.”

Bevoorrading gekoppeld aan technologie van Clone

Clone breidt in hoog tempo haar netwerk in Nederland uit door een samenwerking met Bidfood, een toonaangevende groothandel voor foodprofessionals. Sam Klopper legt uit: “Met de koppeling van Bidfood’s supply chain aan onze technologie bieden we restaurateurs een krachtige oplossing. Zij worden direct bevoorraad met alle ingrediënten die ze nodig hebben om hun menu’s te koken zonder extra investeringen. Het systeem stelt hen in staat eenvoudig in te spelen op de groeiende vraag naar bezorgmaaltijden.”Volgens Klopper vereenvoudigt deze integratie het operationele proces voor restaurants, vermindert het voedselverspilling en vergroot het de winstgevendheid. “Deze samenwerking laat zien wat mogelijk is als technologie en een efficiënte supply chain samenkomen. We zijn enorm enthousiast over de positieve impact die dit zal hebben op de Nederlandse horecasector,” voegt hij toe.

Over Clone

Clone, het Franse foodtechbedrijf opgericht door Clément Benoît (bekend van Stuart) en Alexandre Haggai, zet in op een snelle groei binnen Europa met een vernieuwend bedrijfsmodel dat lokale restaurants de kans biedt virtuele merken te exploiteren. Via populaire bezorgplatformen als Uber Eats en Thuisbezorgd biedt Clone traditionele restaurants een extra inkomstenbron door hun keukens als digitale franchises in te zetten.Het bedrijf richt zich op het versterken van de lokale foodservice-sector door een slim digitaal ecosysteem te bieden dat de efficiëntie en schaalbaarheid van restaurantoperaties optimaliseert. Deze strategische aanpak positioneert Clone als een toekomstige toonaangevende speler in de virtuele restaurantsector in Europa.

Meer nieuws

Paris premiere for the ÖTW

Paris premiere for the ÖTW

Österreichische Traditionsweingüter (ÖTW) has been the standard-bearer for premium Austrian wines for more than 30 years. The winery grouping has worked tirelessly to promote the best origin wines from Austria’s key regions and developed a pioneering...

Lees meer
Castilla-La Mancha keert terug!

Castilla-La Mancha keert terug!

Wijnmakers uit Castilla-La Mancha presenteren hun beste wijnen in AmsterdamOp woensdag 19 februari 2025 komt de grootste en meest diverse wijnregio van Spanje naar Amsterdam. Tijdens een bijzondere proeverij bij Chateau Amsterdam, presenteren 14 wijnmakers...

Lees meer
Bourgogne Wines at Wine Paris 2025

Bourgogne Wines at Wine Paris 2025

Bourgogne Wines are eagerly looking forward to welcoming you to Wine Paris 2025!The Bourgogne Wine Board (BIVB) is making its grand return to the Wine Paris trade show from February 10 to 12, 2025! Featuring an immersive stand (No. C095 - Hall 7.3 in the...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix
Share This
G-YD8G14ETJ5