logo WIJNJOURNAAL groen

Wijnstartup scoort met direct-to-consumer model voor Europese wijn

door | 20 jun 2025 | Nieuws

ONWINE: groeiend wijnplatform verbindt consument direct met wijnboer
Innovatieve Nederlandse wijnmarktplaats koppelt wijnliefhebbers aan Europese wijnmakers

Utrecht, 17 juni 2025 – ONWINE bewijst dat zijn missie werkt: het innovatieve platform voor eerlijke wijnhandel heeft in korte tijd al meer dan 70% van zijn investeringsdoelen behaald via een sharefundingcampagne op Eyevestor. Inmiddels investeerden ruim 250 mensen in dit internationale wijnplatform van Nederlandse bodem, dat wijnboeren direct verbindt met consumenten. Zij worden hiermee mede-eigenaar van het bedrijf dat als missie heeft de wijnwereld eerlijker en transparanter te maken.

Een markt in beweging

De Europese wijnmarkt vertegenwoordigt jaarlijks meer dan €80 miljard, met miljoenen consumenten die steeds bewuster kiezen. Tegelijkertijd verdwijnen jaarlijks honderden kleine wijnboeren doordat ze niet kunnen opboksen tegen prijsdruk van grote distributeurs. ONWINE wil die trend keren en speelt in op de groeiende behoefte van consumenten aan kennis over herkomst, transparantie en directe verbinding met producenten. ‘We brengen de focus terug bij de wijnmaker en zijn product. Geen tussenpersonen met stevige marges, maar eerlijke handel tussen wijnmaker en wijnliefhebber’, aldus mede-oprichter Gijs van Opstal.

In de traditionele keten gaat soms tot 70% van de uiteindelijke winkelprijs naar tussenpartijen zoals importeurs en retail. Wijnmakers houden vaak veel te weinig marge over om hun bedrijf te laten groeien of uberhaupt te onderhouden.  ONWINE draait dat om: de marge blijft bij de maker. ‘De wijnmaker bepaalt zelf prijs en aanbod en krijgt precies wat de wijn waard is, inclusief een interessante marge om zijn of haar wijnbedrijf te laten groeien,’ vervolgt Van Opstal. Het platform verdient aan commissie op verkopen en biedt aanvullende diensten zoals logistieke ondersteuning en marketing.

Globalisering voor kleine wijnboeren

Het platform democratiseert ook de internationale wijnhandel. Kleine, onafhankelijke wijnboeren die voorheen afhankelijk waren van lokale afzet, kunnen nu via de wijnmarktplaats internationaal leveren. ‘We willen hét Europese platform worden waar kwaliteitswijn direct van onafhankelijke wijnmakers bij de consument terechtkomt, zonder tussenhandel. Ook kleinere boeren krijgen zo de kans om hun wijnen in heel Europa aan te bieden,’ aldus medeoprichter Casper Hendriks.

Door de keten te digitaliseren en transparant te maken, komen producent en klant dichter bij elkaar te staan. Voor veel kleine wijnboeren is dat essentieel om te kunnen overleven in een markt die wordt gedomineerd door tussenhandel en prijsdruk. ‘We zijn sinds onze start doorgegroeid naar een internationaal wijnplatform met honderden boeren uit Italië, Duitsland, Frankrijk en Nederland en verkopen aan de Belgische, Duitse en Nederlandse markt,’ zegt Van Opstal.

Uitdagingen in een versnipperde markt

De internationale wijnmarkt is gefragmenteerd en logistiek complex. Voor kleine wijnboeren zijn marketing, distributie en toegang tot buitenlandse markten vaak onbereikbaar. ‘Wij nemen drempels weg, maar lopen zelf ook tegen regelgeving en bestaande marktstructuren aan die innovatie afremmen’, vertelt Hendriks. ‘Van accijnzen tot etiketteringseisen: elk land heeft eigen regels. Door die complexiteit is de drempel voor grensoverschrijdende verkoop hoog voor de wijnboer. Wij nemen die zorg uit handen en daar worden we steeds beter in.’

Toekomstbestendig en duurzaam

Het digitale platform maakt de hele keten transparant en elimineert afhankelijkheid van traditionele distributeurs. Hierdoor kunnen zowel kleine als grote wijnboeren direct hun internationale klantenkring opbouwen. Deze groeiende internationale community vormt ook de basis voor de succesvolle sharefunding-campagne; het platform is schaalbaar, digitaal en bouwt aan een loyale community van klanten, ambassadeurs én aandeelhouders. ‘Dankzij de huidige investeringsronde kunnen we onze groei naar wijnlanden Oostenrijk en Spanje doorzetten en investeren we verder in ons merkverhaal om onze loyale klantenbase te vergroten’, aldus Van Opstal

De huidige investeringsronde via Eyevestor stelt klanten en fans in staat om vanaf €250 mede-eigenaar te worden en bij te dragen aan de wijnwereld van de toekomst. Met het opgehaalde kapitaal willen de ondernemers uitbreiden naar Spanje en Oostenrijk, én een tweede fysieke conceptstore openen. https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_WIN

Over ONWINE

ONWINE is een Nederlands platform dat wijnliefhebbers verbindt met onafhankelijke Europese wijnmakers. Via het platform koop je direct van de boer, zonder tussenhandel, met eerlijke prijzen en marges voor wijnmaker en -liefhebber. Het wijnplatform is opgericht door Gijs van Opstal (woont in Utrecht, geboren in Schiedam) en Casper Hendriks (woont in Haarlem, opgegroeid in Brabant), en werkt inmiddels samen met tientallen wijnhuizen waaronder in Frankrijk, Italië en Duitsland, en breidt binnenkort uit naar Oostenrijk en Spanje. In juli 2025 opent de eerste fysieke conceptstore officieel haar deuren aan de Kintgenshaven 1 in Utrecht. Voor meer informatie: www.on-wine.com

Meer informatie & investering:
https://platform.eyevestor.com/eyeventures/NL_WIN

Meer nieuws

logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix
Share This