Vinexpo Bordeaux 2019 – 20e editie symboliseert nieuwe strategie.

door | 20 mei 2019 | Internationaal, Nieuws, Redactie

Bij de sluiting van de beurs op 16 mei, presenteert de Vinexpo Bordeaux een eerste evaluatie van deze sfeervolle vierdaagse van zakendoen en vooruitblikken. 1.600 internationale exposanten uit 30 landen vertegenwoordigden de wereldproductie op de beursvloer. Daarnaast werden 40% vakbezoekers uit alle windstreken van de wereld verwelkomd. Top 5 internationale bezoekers: China, Verenigde Staten, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Spanje.

Ondanks het onmiskenbaar internationale karakter, constateert de Vinexpo Bordeaux een daling van ongeveer 30 % in het aantal exposanten en bezoekers. Een terugblik op deze twintigste editie, met een geheroriënteerd en efficiënter, kwalitatief hoogwaardigere lay-out. De Vinexpo Group onderstreept hiermee haar nieuwe strategiekeuze.

Business on the agenda…….

2.300 businessmeetings en een bezoekersaantal bestaande voor 65% uit decisionmakers lijken hun vruchten te hebben afgeworpen. Dit blijkt uit de tevreden reacties van de exposanten over de bereikte omzet, de tijd die aan de onderhandelingen is besteed en de kwaliteit van de gegenereerde contacten. “Wij zijn fans van de Vinexpo. We komen al dertig jaar naar Bordeaux en 20 jaar naar Vinexpo Hong Kong. Een uur na de opening van de beurs had ik al ontmoetingen met Indiase en Russische klanten”, aldus Graham Taylor, Managing Director van Glasgow Whisky (Schotland).

Ook aan de afnemerszijde werd waardering geuit door b.v. Truls Flakstad van Procura (Noors importeur): “Ik waardeer de effectiviteit van de One to Wine Meetings. De afspraken zijn van tevoren deskundig voorbereid, en ik was erg content met het resultaat. Zo werden mijn eerste twee ontmoetingen snel concreet, en de andere meetings boden mogelijkheden voor lange termijn-plannen”.

… Speciaal voor biologische wijnen…

De 2de editie van WOW! (World of Organic Wines), het beurssegment 100% gewijd aan biologische wijnen en gedistilleerd, verwelkomde 150 biologische of biodynamische wijnproducenten uit 10 landen. Het aanbod van wijnen en gedistilleerd was zeer geslaagd…. “Onze eerste internationale order schreven we op de Vinexpo Hongkong 2018 in de WOW! -ruimte. In het kader van exportontwikkeling namen wij deel aan WOW! op de Vinexpo Bordeaux. Wij zijn ook voornemens deel te nemen aan de Vinexpo Sjanghai en New York”,legt Andrea Lotti, General Manager van de Lechburg Winery (Roemenië), uit.

Een rijk seminarprogramma…….

Het seminarprogramma maakt deel uit van het DNA van de Vinexpo en trok opnieuw veel belangstelling van de beursbezoekers:

  • –  650 deelnemers namen deel aan het uitverkochte “Act For Change” Symposium, met onderzoekers en deskundigen uit de hele wereld. Dit 1ste internationale symposium, gewijd aan “de impact van de klimaatverandering op de wijn- en gedistilleerd sector” georganiseerd in samenwerking met de regio Nieuw-Aquitanië en de CIVB was een groot succès. Tijdens de volgende Vinexpo Bordeaux-editie zal dit zeer gewaardeerde event herhaald worden.
  • –  300 deelnemers aan de e-commerce conferentie “Hoe kunt u uw online verkopen optimaliseren” met als sprekers de CEO’s van Vivino, Le Petit Ballon, Tannico, Alibaba-Tmall en IWSR.
  • – Ook voor het Vinexpo Academy platform was er veel animo. Uitdagende ideeën en concepten passeerden de revue: 12 conferenties, 24 proeverijen…gewijd aan wijnen en gedistilleerd uit de hele wereld, masterclasses, battles………De Amerikaanse sommelier Derrick C. Westbrook (LLC-VSA) vertelt: “Vinexpo biedt de mogelijkheid om een netwerk op te bouwen en nieuwe trends in de sector te ontdekken. De masterclasses zijn veelbelovend voor de toekomst”.

Aandacht voor kwaliteit en sfeer

De organisatoren danken graag de exposanten voor de hoogwaardige presentatie van de stands. Tevens maakte de beurs dit jaar voor het eerst gebruik van de gloednieuwe hal 2 (Palais 2 l’Atlantique).

Daarnaast stonden 2 nieuwe evenementen deze 20e editie in de spotlights:

–  Het Dîner du Palais, dat exposanten de mogelijkheid bood om hun klanten te verwelkomen meteen gastronomisch menu in combinatie met hun eigen wijnen.

–  La Grande Dégustation (de grote proeverij) georganiseerd in het prachtige Palais de la Bourse inhet hart van Bordeaux. Wijnliefhebbers, ervaren, onervaren, professional, bedrijf of particulier konden er wijnen uit de hele wereld komen proeven en ontdekken.

En de toekomst?

Rodolphe Lameyse, CEO van de Vinexpo, aangetreden 30 dagen voor de beurs, aan het woord: “De cijfers benadrukken de noodzaak voor een radicale verandering in de strategie om de Vinexpo Bordeaux opnieuw uit te vinden en te harmoniseren met Vinexpo Paris. We moeten voortbouwen op onze sterke punten. De nieuwe strategie kent 3 belangrijke assen: business, content en beursbeleving”. Voor haar 40ste verjaardag in 2021 lanceert Vinexpo Bordeaux een vernieuwd beursconcept, waarbij haar identiteit en waarden behouden blijven.

Voor in de agenda

Aankomende Vinexpo evenementen:
Shanghai (23-25 oktober 2019) Parijs, gecombineerd met Wine Paris (10-12 februari 2020) New York (2-3 maart 2020) Hongkong (26-28 mei 2020)

Contact in Nederland

Contact in NederlandIn Nederland wordt de Vinexpo Bordeaux vertegenwoordigd door Promosalons Nederland (tel. 020- 4620020, e-mail info@promosalons.nl). Hier kunnen geïnteresseerden terecht voor al hun vragen met betrekking tot de beurs.

Over Vinexpo

Opgericht in 1981 op initiatief van de Kamer van Koophandel en Industrie van Bordeaux-Gironde, is Vinexpo de belangrijkste organisator van evenementen in de sector wijn en sterke drank. In 38 jaar tijd heeft Vinexpo een unieke kennis van de markt en een uitgebreid netwerk van invloedrijke distributeurs over de hele wereld verworven. Het merk organiseert nu evenementen in vijf steden over de hele wereld (Bordeaux, Hong Kong, New York, en binnenkort Shanghai en Parijs) naast een reizend evenement, Vinexpo Explorer. Elk jaar publiceert de groep ook een van de meest uitgebreide marktstudies over de wereldwijde consumptie van wijnen en gedistilleerde dranken: het Vinexpo/IWSR-rapport.