Ribera del Duero verstevigt positie op Nederlandse markt

door | 7 aug 2019 | Geen categorie

Amsterdam, 7 augustus 2019 – Het Spaanse wijngebied Ribera del Duero, bekend van haar rode kwaliteitswijnen van de Tempranillo druif, verstevigt in 2019 haar positie op de Nederlandse wijnmarkt. Zo vonden dit voorjaar verschillende activaties plaats waarbij Ribera del Duero in de spotlights stond: twee masterclasses voor wijnprofessionals onder leiding van Master of Wine Cees van Casteren en een 3 daagse persreis naar het gebied met lifestyle journalisten. Ook werd de nieuwe campagne ‘Ribera del Duero; Made to move you’ gelanceerd.

Masterclasses Cees van Casteren MW 
Eerder dit voorjaar vonden op 4 juni in Hotel Sofitel Legend the Grand Amsterdam twee masterclasses over Ribera del Duero plaats. Niemand minder dan Master of Wine Cees van Casteren nam beide masterclasses voor zijn rekening. Zo’n 60 wijnprofessionals afkomstig uit horeca, handel en pers werden door Van Casteren in vier uur tijd bijgepraat over de laatste ontwikkelingen in Ribera del Duero. Uiteraard werd tijdens de masterclass tevens een uitgebreide range aan Ribera wijnen, van rosado tot gran reserva, geproefd.

Cees van Casteren MW‘Ribera del Duero wijnen kenmerken zich door een bepaalde fraîcheur en structuur, die hoogteligging en een continentaal klimaat verraden. Als geen ander gebied, kan Ribera elegantie combineren met diepte van smaak en structuur. De wijnen uit Ribera del Duero behoren voor mij dan ook tot het beste rood van Spanje.’

Pers bezoekt Ribera del Duero
Van 11 t/m 14 juni bracht een kleine delegatie journalisten op uitnodiging van het Consejo Regulador een bezoek aan het wijngebied Ribera in Spanje. Een representatieve selectie van 10 wijnhuizen, waarvan het merendeel goed vertegenwoordigd op de Nederlandse markt, werd tijdens de trip bezocht: Bodegas Monteabellón, Finca Villacreces, Bodegas Matarromera, Pago de Carraovejas, Bodegas Arzuaga Navarro, Bodegas Ismael Arroyo, Bodegas Portia, Bodegas Neo, Bodegas Antidoto en Bodegas Valdubón.

Ook op culinair gebied is in Ribera genoeg te ontdekken. Zo was er uiteraard aandacht voor de verschillende traditionele gerechten uit de streek, maar konden de journalisten ook genieten van fine dining op het hoogste niveau in restaurants als Fuente Aceña, Ambivium (Bodega Pago de Carraovejas) en Taller Arzuaga (Bodegas Arzuaga).

Nieuwe campagne ‘Made to move you’
Voor Ribera del Duero is 2019 tevens het jaar waarin zij zich anders willen profileren op de – internationale – wijnmarkt. In samenwerking met het Museum Thyssen-Bornemisza in Madrid is een campagne opgezet waarin het vermogen dat zowel wijn als kunst hebben om emoties over te brengen centraal staat. In de campagne komen wereldberoemde werken van kunstenaars als Degas, Canaletto en Caravaggio voorbij.

Tagline van de (Engelstalige) campagne: “When you reach such a special result, wines with spirit, wines with soul, wines with personality, so appreciated by consumers…. You know that all the effort has been worthwhile.”

Creating an emotion takes time

Ribera del Duero

Made to move you

Over Ribera del Duero
Ribera del Duero, wat letterlijk oever aan de Duero (rivier in Noord Spanje) betekent, is een van de meest gerenommeerde Spaanse wijngebieden. Het wijnbouwgebied beslaat ongeveer 23.200 hectare, heeft 315 wijnbedrijven, 8.148 druiventelers en ligt in het hart van Noord Spanje, 120 kilometer boven Madrid. De wijngaarden liggen op 700 tot 1.000 meter boven de zeespiegel en er heerst een extreem klimaat met zeer hete zomers en ijskoude winters. Het verschil tussen dag- en nachttemperaturen is enorm. Hierdoor ontwikkelen de druiven volle en complexe aroma’s. In 2012 is de regio verkozen tot beste wijnregio van het jaar. De wijnen uit de DO Ribera del Duero onderscheiden zich door hun hoge kwaliteit en beperkte productie. De wens om uit te blinken, de ervaring en creatieve houding in combinatie met toewijding, traditie en talent van de wijnproducenten, maken de wijnen uit Ribera del Duero uniek. Ribera del Duero wordt in Nederland vertegenwoordigd door Pitch PR & Communicatie.