Verleidelijk Elzas

door | 1 jul 2015 | Nieuws, Redactie

13fde12d-33f9-4b04-976e-4a73d01473b0

Ruim 60 wijnprofessionals lieten zich verleiden om op 10 juni naar Boerderij Mereveld in Utrecht te komen en kennis te maken met de nieuwe wijnen uit de Elzas. Tijdens drie workshops begeleid door bevlogen experts liet de Elzas zich van haar beste kant zien.

De workshop ‘Verleidelijke Eetwijnen’ werd begeleid door Foulques Aulagnon (exportmanager bij het Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace) & Eric Zwiebel (Sommelier van het Summer Lodge Hotel in Dorset, geboren in de Elzas, UK ‘Sommelier of the Year’ 2004). Aan de hand van combinaties met Nederlandse kazen werd duidelijk dat Elzaswijnen breed inzetbaar zijn op culinair vlak.

In Nederland zijn Crémant d’Alsace en Pinot Noir d’Alsace nog relatief weinig ontdekt. Geheel onterecht, vindt Edwin Raben. Hij verraste de bezoekers in zijn workshop ‘Verleidelijk Rood & Mousserend’ met uiteenlopende voorbeelden van deze twee wijncategorieën. Crémant d’Alsace is dus niet voor niets met 32,4% de meest populaire AOP mousserende wijn in Frankrijk en enorm populair in Duitsland en België.

Lars Daniëls ging tenslotte in op de ‘Verleidelijke Terroirs’ van de Elzas, aan de hand van wijnen uit Schlossberg, Schoenenbourg, Rosacker en Rangen. Een uniek klimaat, uiteenlopende bodems en de positie van de wijngaarden zorgen voor bijzondere terroirexpressies in Elzaswijnen. Uiteraard met als doorslaggevende factor de filosofie en keuzes van de wijnmaker.
Wie niet in de gelegenheid was aanwezig te zijn, kan de video hier terug bekijken.

Promotieprogramma voor Elzaswijnen
De vakdag ‘Verleidelijk Elzas’ is onderdeel van een uitgebreid promotieprogramma voor Elzaswijnen in Nederland. Consumenten en professionals worden verspreid over het jaar doorlopend geïnformeerd over Vins d’Alsace. Via promoties, al dan niet in samenwerking met distributeurs, PR activiteiten met als doel online en offline publiciteit en organisatie van en deelname aan evenementen. Beide doelgroepen maken hierdoor (opnieuw) kennis met Elzaswijnen, zodat de regio de aandacht krijgt die zij verdient.

Consument
Mediacampagne
Om onder het brede publiek de naamsbekendheid van Elzaswijnen te vergroten is een online en offline mediacampagne gestart. Naast advertenties in print worden er nieuwe banners op websites in de categorieën vrouwen/wonen, food, toerisme en cultuur geplaatst om traffic te creëren naar de online kanalen van Vins d’Alsace.

Facebook
Op Facebook wordt een sterke community voor de Elzas gebouwd. Het aantal fans van de Alsace Smaakexperience pagina is de laatste maanden sterk gestegen en met deze groeiende doelgroep liefhebbers wordt intensief gecommuniceerd.

Vins d’Alsace bij Vino op RTL4
In april en mei zond RTL4 elke zaterdagmiddag het nieuwe wijnprogramma VINO uit. Dit is een toegankelijk item waarbij naast de wijnen ook de toeristische bezienswaardigheden en de gastronomie van de Elzas aan bod komen. In augustus wordt de serie herhaald. Item Vino van 16 mei is hier terug te zien.

Wijnprofessionals
#AlsaceAmbassadors
Het #AlsaceAmbassador project krijgt een vervolg, dit jaar in samenwerking met de Academie voor de Gastronomie.  In 2012 werd dit project opgestart met als doel om de jonge garde sommeliers te enthousiasmeren voor de Elzas. Wijnen uit De Elzas mogen tenslotte op geen enkele wijnkaart ontbreken. Jaarlijks worden 5 sommeliers tot Ambassador benoemd.  Elke nieuwe groep ambassadors gaat een keer op studiereis.

Wijnprofessionals aan het woord
De meeste wijnkenners hebben wel een beeld bij de Elzas. Maar is dit ook gebaseerd op de actuele feiten? Veel wijnprofessionals die de Elzas in de afgelopen jaren bezochten, kwamen terug met nieuwe ontdekkingen, die Vins d’Alsace deelt in een nieuwsbrief gericht op professionals. De eerste editie van Lars Daniëls MV over Elzas Riesling is hier terug te lezen.

Agenda Vins d’Alsace:
Libelle Zomerweek (heeft al plaatsgevonden, maar sfeer proeven kan nog via dit filmpje)
Bacchus Wijnfestival op 4, 5 & 6 september
Gastvrij Rotterdam (horeca) op 21, 22 & 23 september