Drambuie krijgt geraffineerd nieuw design

door | 2 mrt 2017 | importeurs, Nieuws

Een nieuwe look voor de iconische whisky likeur

Drambuie – de Schotse whisky likeur en wereldwijde cocktailbar klassieker – lanceert in maart een gedistingeerde nieuwe fles. Distilleur William Grant & Sons, bekend van onder andere Hendrick’s Gin, Monkey Shoulder, Tullamore Dew en The Balvenie, onthult het her-design na de overname van Drambuie in 2014. 270 jaar roerige historie komt samen in het ontwerp; van het begin als lokaal geheim op het Isle of Skye tot de huidige status als cocktail essential. Het belangrijkste verandert natuurlijk niet – Drambuie wordt nog steeds gemaakt volgens het unieke, geheime recept van gerijpte Scotch Whisky, heidehoning en kruiden.

“Drambuie is ver gekomen sinds het voor het eerst werd gebrouwen en tegenwoordig is het een essentieel onderdeel in de beste cocktailbars in de hele wereld. We zijn er trots op dat we met een iconische likeur kunnen werken die al meer dan honderd jaar is verweven met de cocktailwereld. Het nieuwe design is de eerste van een aantal frisse ideëen die we hebben voor de toekomst van Drambuie” – Freddy May, Global Ambassador for Drambuie bij William Grant & Sons.

De oorsprong van Drambuie ligt bij een recalcitrante prins: Charles Edward Stuart, beter bekend als Bonnie Prince Charlie. In 1745 mislukt zijn poging om de Engelse troon terug te winnen en wordt de prins door de Schotse Highland clans – ook bepaald geen fan van Engelse heersers – geholpen om te ontsnappen aan de Koning. Als dank geeft hij de chief van de Clan MacKinnon het recept van zijn persoonlijke likeur. Het brouwsel wordt in de volgende anderhalve eeuw een geliefde likeur voor rebellen en outsiders – van de smokkelaars tijdens de Amerikaanse prohibition tot Frank Sinatra en zijn Rat Pack.

Het nieuwe ontwerp is een ode aan de klassieke Drambuie. Donkerbruin glas en de naar boven licht uiteenlopende vorm geven de fles een robuuste, stoere uitstraling. Het silhouet lijkt op een paar sterke schouders die zich vol zelfvertrouwen een plek geven tussen alle flessen achter de bar. De rode kurk is ook overgenomen uit de tijd dat Drambuie zijn naam vestigde als ingrediënt van de legendarische Rusty Nail.

Ook het label heeft een nieuw gezicht – het klassieke logo is met reliëf gedrukt op zwaar natuurpapier, bedrukt met gouden tinten die nadrukkelijk verwijzen naar de diepe kleur van Drambuie zelf. In de achtergrond is een patroon van ‘Jacobite Roses’ verwerkt – een verwijzing naar Bonnie Prince Charlie en zijn roerige geschiedenis met Drambuie.