Bronckhorster Nightporter verkozen tot Beste Bier van Nederland 2018
In de Grote Kerk in Den Haag is vandaag met het Nederlands Bierproeffestival de 7e editie van de Week van het Nederlandse Bier van start gegaan. Kersverse nachtburgemeester Sjoerd van Schuylenburch sloeg het eerste vat aan in het bijzijn van onder andere Henri Reuchlin (voorzitter van Stichting Week van het Nederlandse Bier). Tijdens de opening werd tevens de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2018’ uitgereikt, onderdeel van de Dutch Beer Challenge. Het bier Bronckhorster Nightportervan de Gelderse brouwer Bronckhorsterging er met de titel vandoor en mag zich dit jaar het beste bier van Nederland noemen. Ook werd er een bierapp gelanceerd genaamd de ‘Bier Butler app’. Vanaf vandaag kunnen bierliefhebbers advies vragen over de beste bier- en foodcombinatie. De Week van het Nederlandse Bier duurt nog tot en met 3 juni. Door heel Nederland worden zo’n 100 bieractiviteiten georganiseerd om de consument de veelzijdigheid van Nederlands bier te laten ervaren. De Nederlandse Brouwerijdagen van 1 tot en met 3 juni sluiten ‘De Week’ af. Ruim 100 brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek. Meer informatie:www.weekvanhetnederlandsebier.nl
Tijdens de Week kan men in heel Nederland de veelzijdigheid van Nederlands bier ontdekken tijdens o.a. workshops, festivals, proeverijen, bierwandelingen, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners. Henri Reuchlin, voorzitter Stichting Week van het Nederlandse Bier, benadrukt de groeiende veelzijdigheid van het Nederlandse bierlandschap; “De Week laat zien dat Nederland een echt bierland is. We zijn de grootste bier exporteur van Europa. En bijna iedere plaats in Nederland heeft inmiddels zijn eigen brouwerij. Er dus meer dan genoeg te proeven en te ontdekken,” aldus Henri Reuchlin.
Bier Butler app
Bierliefhebbers kunnen hun hart ophalen. Tijdens de opening introduceerden de brouwers van Nederland een unieke app: de Bier Butler app. Een app die meteen een bier adviseert bij het gerecht dat wordt ingetikt. Een unieke samenwerking waar alle Nederlandse brouwerijen bij worden betrokken. Alle gerechten in de app, zijn door gecertificeerde biersommeliers gecombineerd met een beste bierkeuze en de lijst wordt telkens verder uitgebreid met bieren en gerechten. Zo wordt het voor consumenten makkelijker kiezen in het huidige gevarieerde aanbod aan bieren. De Bier Butler app is een onderdeel van het platform ‘Dat Smaakt naar Bier’, dat de brouwers van Nederland in 2017 hebben opgezet.
Uitreiking Mitra Award ‘Beste Bier van Nederland 2018’
Tijdens de opening van de Week van het Nederlandse Bier werd ook de prestigieuze prijs van de Dutch Beer Challenge uitgereikt. Het bier Bronckhorster Nightporter kreeg de Mitra Award voor het ‘Beste Bier van Nederland 2018’. Van alle goudenmedaillewinnaars in de subcategorieën van de Dutch Beer Challenge, kreeg Bronckhorster Nightporter de hoogste cijfers van de jury. De winnaars van de subcategorieën werden reeds in maart bekendgemaakt; Bronckhorster Nightporter won in de categorie Stout/porter. Bronckhorster “Vakmanschap beloont, we zijn trots deze prijs in ontvangst te mogen nemen vanavond. De verkiezing draagt bij aan de aandacht voor het vakmanschap van bierbrouwen. (Speciaal)bier bestaat al lang niet meer uit een mix van 4 á 5 ingrediënten, elke smaak is uniek en dat bewijst deze verkiezing!” Dit jaar deden maar liefst 67 brouwerijen met 397 verschillende bieren mee aan de Dutch Beer Challenge in 25 categorieën.
De Week van het Nederlandse Bier
Op het Nederlands Bierproeffestival staan dit weekend ruim 43 Nederlandse brouwers met zo’n 250 soorten verschillende bieren, meerdere foodtrucks en zijn er meerdere masterclasses te volgen. De Week van het Nederlandse Bier duurt nog tot en met 3 juni. Door heel Nederland worden zo’n 100 bieractiviteiten georganiseerd om de consument de veelzijdigheid van Nederlands bier te laten ervaren. De Nederlandse Brouwerijdagen van 1 t/m 3 juni sluiten ‘De Week’ af. Ruim 100 brouwerijen door heel het land openen dan hun deuren voor publiek. Meer informatie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl
Stichting Week van het Nederlandse bier
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zicht verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra drankenspeciaalzaken, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.
V.l.n.r.: Henri Reuchlin (voorzitter Stichting Week van het Nederlands Bier), Sjoerd van Schuylenburch (Nachtburgemeester Den Haag), Steve Gammage (Eigenaar Brouwerij Bronckhorster) en Marco Philipsen (Bestuurslid Dutch Beer Challenge en directeur MITRA).Fotograaf: Nanning Barendsz
In 2025 gaat een nieuw jaar van de Europese campagne voor Sherry Wijnen van start. Deze campagne informeert zowel consumenten als professionals over de kwaliteitswijnen uit de Sherry-regio. Onderdeel van deze campagne is de Sherry Academy, een online en...
Villa Rosa, the Cecchi family estate nestled amidst the rolling hills of Castellina in Chianti, proudly presents a vertical tasting of five extraordinary vintages – 2020, 2019, 2017, 2016 and 2015 – of Chianti Classico DOCG Gran Selezione. This is more than a journey...
For the first time in the 16-year history of the Sauvignon Selection by CMB, Bulgaria will be the host country of the prestigious competition dedicated to world-class Sauvignon Blanc. The 2025 Sauvignon Selection by CMB will take place from 11 to 13 April...
Van L naar R: Maryna Calow (WoSA), Michiel du Toit (Hillebrand Gori), Charmaine Swanepoel (DHL), Siobhan Thompson (WoSA), (Hillebrand Gori) and Francois Malherbe (DHL) De grootste wijnbeurs van het zuidelijk halfrond Wines of South Africa (WoSA) kondigt met trots de...
Bottega Prosecco Bar expands its presence to Switzerland with a new venue in partnership with the Lagardere group at Basel International Airport. The facility was opened on 29 November, a date close to the Christmas holidays and the peak of transits at the Swiss...
Co-founder: Alexandre Haggai (links in de pagina Co-founder Clément Benoit) Clone, de Europese foodtech-startup uit Parijs die €105 miljoen aan financiering heeft opgehaald, gaat officieel van start gaat in Nederland. Het doel is restaurateurs te ondersteunen bij het...