De Grote Hamersma: onmisbaar voor iedere wijndrinker

Bijna 90 procent van alle wijn die we thuis drinken, kopen we in de supermarkt of bij een van de slijterijketens. Sommige vestigingen hebben soms wel tot 800 verschillende wijnen om uit te kiezen. Keuzestress ligt op de loer, welke wijn moet je dan nemen? Het antwoord daarop is eenvoudig: alleen de beste natuurlijk! Wijnjournalisten Harold Hamersma en Esmee Langereis proefden zich een weg door de schappen en bundelden de 1250 beste wijnen in De Grote Hamersma SUPER SUPERMARKTWIJNEN 2020.

Harold Hamersma en Esmee Langereis maken sinds 2016 samen De Grote Hamersma. Harold is wijnschrijver voor onder meer NRC Handelsblad, Het Parool en Plus Magazine. Daarnaast schreef hij een aantal succesvolle boeken over wijn, waaronder Wijnreis door mijn lichaam. Esmee is journalist en columnist. Onder het motto ‘life’s too short to drink vieze wijn’ lanceerde ze makemewine.nl. Begin 2019 werd ze genomineerd voor Wijnvrouw van het Jaar. 

Exclusief: Q&A met Harold Hamersma en Esmee Langereis

Om de verschijning van De Grote Hamersma goed in te luiden, spraken we met Harold en Esmee: over merlotmoeheid, syrahversuffing en hoe je toch in hémelsnaam bepaalt welke fles de juiste is.

Dit is de eerste keer dat er een De Grote Hamersma verschijnt met alleen supermarktwijnen. Waarom is dat?
‘Ons motto is sinds jaar en dag: zo veel mogelijk mensen goede wijn laten drinken. En omdat ruim 90 procent (!) van de wijnen bij supermarkt en slijterijketens wordt gekocht, leek ons vooral in deze sector een goede wijn-bewegwijzering geen overbodige luxe.’

Drinken jullie zelf ook wijn uit de supermarkt?
‘Eerlijk? Ook wij zijn gewoon in de supermarkt begonnen. Harolds wijnstokpaardje is zijn eerste kennismaking met Pinard, begin jaren zeventig. Generatiegenoten van hem (hij is van 1956)  kennen die literpakken misschien nog wel waarmee Albert Heijn Nederland aan het wijn drinken heeft gekregen. Het spul werd in grote hoeveelheden voor de tienerfeestjes ingeslagen. Een ID tonen aan de kassa was toen nog niet nodig.
Ook Esmee (van 1974) is bij de buurtsuper gestart. Eerste keus waren de mandflessen uit Chianti. Voornamelijk omdat die het na gebruik zo leuk deden als kaarsenhouder op de zolderkamer. De inhoud werd samen met vrienden gedronken uit één tandenborstelbeker die rond ging.
Inmiddels kiezen we doorgaans voor wijnen die iets hoger in het schap staan. Bovendien is het assortiment ook nog eens enorm uitgebreid. Grote vestigingen hebben soms zelfs wel tot 800 verschillende wijnen om uit kiezen. Kortom, wij weten dus dat de goede wijn kiezen een uitdaging kan zijn. Vandaar deze gids waarin louter een selectie te vinden is, met supermarktwijnen die het predicaat goed, beter, best of… super verdienen. En deze ‘première’ van de Super Supermarktwijngids werd meteen al goed bezocht. Er staan 1250 wijnen in, verdeeld over 408 pagina’s.’

Wat viel jullie op?
‘Dat de supermarkt-inkopers steeds vaker van de gebaande paden afwijken. Simpelweg omdat bij steeds meer klanten de roep om ‘eigenheid’ klinkt. Met alle respect voor chardonnay en cabernet sauvignon, veel wijndrinkers beschouwen dit wit en rood toch een beetje als mainstream. Daarbij komt: het lijkt wel of deze druiven – samen met usual suspects merlot, syrah, pinot noir en sauvignon blanc – overal ter wereld worden aangeplant. Zodoende zeggen wat avontuurlijker aangelegde liefhebbers steeds vaker ‘nee’ tegen chardonnay. Of claimen zij merlotmoeheid dan wel een syrahversuffing. Toch hoeven ze geen dorst te gaan lijden. Minder alledaagse druiven, uit minder voor de hand liggende regio’s, dan wel uit tot voor kort onbekende wijnlanden zijn nu ook in de supermarktschappen te vinden. En als zij van de juiste kwaliteit waren, ook in de Super Supermarktwijngids.’

Gaan we niet vooral voor alledaagse wijnen naar de supermarkt?
‘Weliswaar zijn we de afgelopen jaren minder wijn gaan drinken (in het recordjaar 2012 piekte onze consumptie naar 21,8 liter per hoofd, vorig jaar kwamen we niet boven de 19 liter uit), maar we kiezen wel steeds vaker voor betere. Sommige supermarktformules hebben wijn zelfs tot ‘focusgroep’ gebombardeerd. Dat wordt als een adequaat wapen gezien in die iedere keer weer de kop opstekende supermarktoorlog: met het aanbod rood, wit en rosé kan het verschil gemaakt worden ten opzichte van de concurrent.
Aldus worden veel assortimenten verder dus uitgebreid richting die meer onalledaagse soorten. Maar ook de special cuvées, limited editions en winemaker’s selections vinden er een plek en gaan ondanks hun hogere prijskaartje grif van de hand. Volgens een aantal supermarktinkopers die wij tijdens de coronahamsterwoede spraken zagen zij juist een verhoogde belangstelling voor dit segment. Als we dan toch binnen moeten zitten, willen we er wel graag van genieten.’

Stel, je staat voor het schap in de supermarkt. Waar moet je als consument dan op letten bij het kiezen van een wijn?
‘Hoe vaak wij die vraag wel niet gesteld krijgen… Hoe in hémelsnaam bepaal je uit die enorme wand vol flessen welke de juiste voor jou is? Tip: bedenk eerst hoe je pet staat. Wat ga je koken? Heb je zin in zoet, droog, wit, rood, iets anders? En wat is je budget? Let goed op de categorieën die de supers zelf aangeven, en bestudeer vervolgens niet het voor- maar het achteretiket. Die mooie praatjes achterop geven vaak wel een indicatie van het karakter van de wijn. Maar dan nog blijft het een gok. Want stel: je hebt vijf kandidaten gevonden, welke is dan het lekkerst? De duurste? Nee hoor. Eigenlijk ben je pas zeker van je zaak als je de wijn proeft. En omdat dát nou eenmaal lastig gaat in de winkel, hebben wij het vast voor je gedaan.’

En nu dit boek af is, zijn jullie aan het bijkomen met een glas bier?
‘Ha, dat dacht je! Wij proeven gestaag door voor onze site degrotehamersma.nl met iedere dag weer verse proefnotities. Speaking of which, we moeten maar weer eens aan de slag.’

Dit bericht is geplaatst in Geen categorie met de tags , , , . Bookmark de permalink.