Wijnjournaal.nl

VINS D’ALSACE LANCEERT EERSTE MILLÉSIMES ALSACE DIGITASTING®

door | 30 mrt 2021 | Internationaal, Nieuws

Internationale virtuele vakbeurs met wijnproeven vanuit huis

Het Conseil Interprofessionnel des Vins d’Alsace (CIVA) organiseert 7 t/m 9 juni 2021 de eerste ‘fysiek-digitale’ editie van de tweejaarlijkse wijnvakbeurs Millésime Alsace. Bezoekers ontvangen vooraf proefdoosjes met wijnen naar keuze, en kunnen daarvoor live proeven tijdens het virtuele event.

Nieuw concept, zelfde essentie

Millésimes Alsace werd in 2020 wegens COVID-19 geannuleerd, maar kan in deze nieuwe vorm dit jaar wél doorgaan. Millésimes Alsace DigiTasting® is de eerste grootschalige internationale vakbeurs die op deze wijze is georganiseerd. Het event is volledig gericht op professionals en bevat alle elementen die essentieel zijn voor een wijnbeurs, zoals live proeverijen, (virtuele) ontmoetingen en masterclasses. Met 100 exposanten die elk 4 wijnen presenteren, staan er 400 wijnen op de lijst.

Proefboxen voor offline en online proeven

Bezoekers ontvangen voorafgaand aan het event proefboxen met mini flesjes die ze tijdens virtuele ontmoetingen met de producenten kunnen proeven. Deze worden van te voren gratis opgevraagd bij de producent(en) naar keuze. Elk van de 100 exposanten heeft 4 niet-mousserende wijnen geselecteerd die in glazen miniflesjes van 3cl worden aangeboden. En geheel volgens traditie zijn dit lange, slanke flesjes; flûtes d’Alsace! Om de kwaliteit en stijl te garanderen, worden de wijnen (in de kleine flesjes) gebotteld volgens exclusief technologisch procedé in een inerte atmosfeer.

Op maat gemaakte selectie

Ter voorbereiding op de beurs, kunnen bezoekers via www.millesimes-alsace.com alle domeinen en hun wijnen ontdekken en uiteindelijk proefdoosjes opvragen van hun selectie.

Met behulp van een keuzesysteem maakt de bezoeker een selectie van de wijnen/producenten die het best aan zijn of haar criteria voldoet. Er kan zowel gefilterd worden op wijnen (kleur, suikergehalte, oogstjaar, druivenras, appellation, etc.) als specifieke kenmerken van de producenten (distributiecircuit, duurzaamheid, bestaande/gewenste exportlanden).

Verrassingselement

Zo’n op maat gemaakte selectie is natuurlijk efficiënt, maar onderdeel van een beurs is ook het doen van nieuwe ontdekkingen. Daarom krijgt de bezoeker naast de proefdoosjes van de geselecteerde producenten een extra doosje met verrassingswijnen.

Praten en proeven

Wijn proeven en praten over wijn is essentieel voor een wijnbeurs. Net als de voorgaande edities is  Millésimes Alsace ook dit jaar een plek waar wijnprofessionals van over de hele wereld – al proevend – eindeloos met elkaar van gedachten wisselen over de knowhow van producenten, druivenrassen en het diverse terroir van de Alsace. Dit kan bijvoorbeeld via de in het platform geïntegreerde communicatiefunctie. Virtuele afspraken met alle producenten mogelijk zijn mogelijk, ook als de bezoeker geen proefdoos hiervan heeft opgevraagd.

Verantwoord & made in Alsace

Millésimes Alsace DigiTasting® is in vele opzichten een verantwoord initiatief. Zo is het glas van de mini-flûtes oneindig recyclebaar, is er geen reisverkeer van bezoekers en is de beurs geheel lokaal ontworpen en georganiseerd. Van het ontwerp van de proefdoosjes, tot het drukwerk en van de assemblages tot het bottelen; alles wordt uitgevoerd met lokale ambachtslieden en dienstverleners, binnen een straal van minder dan 75 km.

Deelnemen aan Millésimes Alsace DigiTasting®?
Inschrijven werkt als volgt:

  • Gratis inschrijven op www.millesimes-alsace.com (alleen voor professionals) vanaf 29 maart 2021. Het platform is vanaf 31 maart 2021 om 9:00 geopend.
  • Ontvangst toegangsbewijs en persoonlijke codes. 
  • Ontdekken van 100 producenten en maken van een selectie. 
  • Bestellen van Alsace proefdoosjes. Dit kan van 3 april tot en met 2 mei 2021 en zolang de voorraad strekt. 
    • Optie 1: 5 proefdoosjes = 4 naar keuze +  1 ‘ontdekkingsdoosje’ (5 domeinen, 20 wijnen)  
    • Optie 2: 10 proefdoosjes = 8 naar keuze + 2 ‘ontdekkingsdoosjes’ (10 domeinen, 40 wijnen) 
  • Ontvangst gratis samples op het opgegeven adres om ze tijdens de beurs te proeven. 
  • Millésimes Alsace DigiTasting®: 7 t/m 9 juni 2021. Deelname aan de beurs via  www.millesimes-alsace.com 
  • Een jaar lang toegang tot het platform om onder andere nieuwe conferenties en wijnproeverijen bij te wonen en in contact te komen met producenten.

#MillesimesAlsaceDigiTasting #Digitasting #DrinkAlsace #VinsAlsace

Meer nieuws

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

De geheimen van Sherry Wijnen in 45 minuten

In 2025 gaat een nieuw jaar van de Europese campagne voor Sherry Wijnen van start. Deze campagne informeert zowel consumenten als professionals over de kwaliteitswijnen uit de Sherry-regio. Onderdeel van deze campagne is de Sherry Academy, een online en...

Lees meer
Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Wines of South Africa kondigt CapeWine 2025 aan

Van L naar R: Maryna Calow (WoSA), Michiel du Toit (Hillebrand Gori), Charmaine Swanepoel (DHL), Siobhan Thompson (WoSA), (Hillebrand Gori) and Francois Malherbe (DHL) De grootste wijnbeurs van het zuidelijk halfrond Wines of South Africa (WoSA) kondigt met trots de...

Lees meer
BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

BASEL: PROSECCO BAR AT THE INTERNATIONAL AIRPORT

Bottega Prosecco Bar expands its presence to Switzerland with a new venue in partnership with the Lagardere group at Basel International Airport. The facility was opened on 29 November, a date close to the Christmas holidays and the peak of transits at the Swiss...

Lees meer
Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

Franse Foodtech-gigant lanceert in Nederland 

Co-founder: Alexandre Haggai (links in de pagina Co-founder Clément Benoit) Clone, de Europese foodtech-startup uit Parijs die €105 miljoen aan financiering heeft opgehaald, gaat officieel van start gaat in Nederland. Het doel is restaurateurs te ondersteunen bij het...

Lees meer
logo svbe
logo wijncursussen.nl
logo nix