Nieuwe Europese campagne van het CIVP en Consorzio Valtènesi

door | 21 sep 2022 | Internationaal, Nieuws

“Veel meer dan een kleur”: BOB-roséwijnen uit de Provence en Valtènesi lanceren een gezamenlijke Europese campagne in drie landen.

Het CIVP (Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence) en het Consorzio Valtènesi bundelen hun krachten en lanceren een doelgerichte Europese campagne van drie jaar (2022-2024) in Nederland, België en Duitsland. Het doel van deze campagne is om wijnprofessionals en consumenten – vooral de groep van de millennials – te informeren over de voordelen van roséwijnen met een Europees kwaliteitslabel. Deze campagne, medegefinancierd door de EU, concentreert zich op informatie verstrekken over het Europees BOB-kwaliteitslabel via premium roséwijnen uit de Provence in Frankrijk en het Italiaanse Valtènesi, wijnen die gezien worden als dé referenties van Europese roséwijnen.

Twee regio’s voor roséwijnen – tal van gemeenschappelijke punten

“Het BOB-label van onze wijnen is een kwaliteitsgarantie voor de consument”, vertelt Brice Eymard, algemeen directeur van het CIVP.  “De Provence en Valtènesi zijn Europese wijnstreken met eeuwenoude wijnbouwtradities. Onze knowhow op het vlak van roséwijnen, onze geëngageerde wijnproducenten, ook wat duurzame ontwikkeling betreft, de kwaliteit en authenticiteit, het terroir en de prachtige landschappen zijn stuk voor stuk gemeenschappelijke punten die ons ertoe hebben aangezet om dit partnership aan te gaan. Bovendien staan roséwijnen synoniem voor een dynamische levensstijl, emoties, gezelligheid en zorgeloosheid. En precies deze complexiteit zit vervat in onze campagneslogan ‘veel meer dan een kleur’”, gaat Brice Eymard verder.

Focus op veeleisende jonge consumenten

De groei van de markt en de toenemende vraag naar roséwijnen in Nederland, België en Duitsland zorgden ervoor dat consumenten vandaag veel veeleisender en deskundiger zijn. Zij en dan met name de millennials, zijn dan ook de doelgroep van deze campagne. Rosé wordt zeer gewaardeerd door wijnconsumenten die geboren zijn tussen 1980 en 2000. Het is dus een logische keuze om de zichtbaarheid en de kennis over Europese kwaliteitslabels bij hen extra onder de aandacht te brengen. “Deze vrij jonge doelgroep is niet alleen op zoek naar trendy wijnen, maar ook naar authenticiteit. Meer en meer interesseren ze zich ook voor de oorsprong en de manier waarop bepaalde producten en wijnen gemaakt worden. Ook zijn de bescherming van de natuur en duurzaamheid belangrijke aspecten”, vertelt Brice Eymard (CIVP). Volgens de Europese Barometer van 2020 is 82% van de Europese consumenten van mening dat de bescherming van tradities en de lokale knowhow belangrijke factoren zijn bij hun aankoopbeslissing. Volgens hetzelfde onderzoek echter kent momenteel minder dan één op de tien personen het BOB-logo (9% in België, 8% in Duitsland en 3% in Nederland). “Daar is dus nog werk aan de winkel”, en precies dat willen het CIVP en het Consorzio Valtènesi met hun gezamenlijke campagne doen.

Ondernomen acties : proeverijen, activiteiten op social media en reizen

De nieuwe campagnewebsite “pdorosewines.com” is het centrale aanspreekpunt voor professionals maar vooral ook voor de consument. Ze vinden hier meer achtergrondinformatie over het BOB-label, de roséwijnen, de productieregio’s en de actuele acties van deze campagne. De BOB-roséwijnen uit de Provence en Valtènesi zijn eveneens actief op sociale media. Dit omvat een Instagram-account @rosewijnuiteuropa en samenwerkingen met influencers. Zij bezoeken de wijnregio’s en vertellen over hun wijnervaringen. Al deze acties gaan gepaard met digitale reclamecampagnes.

Wijnprofessionals kregen een actueel beeld van de kwaliteit van deze BOB-roséwijnen tijdens de lancering van de campagne op 31 augustus 2022 in Amsterdam onder leiding van wijnjournalist Esmee Langereis. Dit programma wordt gecomplementeerd door de klassieke media, onder meer via vakbladen en mediakanalen bestemd voor de eindconsument.

Over roséwijnen met een beschermde oorsprongsbenaming van de EU

De EU is een zeer belangrijke speler als het op wijn aankomt, goed voor 70% van de wijnproductie wereldwijd en 60% van de mondiale wijnconsumptie. Momenteel, volgens de EFOW (European Federation of Origin Wines), telt de EU 1.144 wijnen met een beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Het aandeel BOB-wijnen binnen de totale productie van de 28 lidstaten van de EU bedroeg in 2019/2020 ongeveer 48%.  Maar liefst 42% van alle Franse BOB-roséwijnen en 6% van alle roséwijnen wereldwijd worden in de Provence gemaakt. Alle roséwijnen uit de Provence dragen het BOB-label (Côtes de Provence, Coteaux Varois en Provence, Coteaux d’Aix-en-Provence). Italië is na de Verenigde Staten en Spanje de 4e grootste producent van roséwijnen. Valtènesi behoort tot de top 5 van Italiaanse wijnregio’s die BOB-roséwijnen produceren, goed voor een aandeel van 10% binnen de Italiaanse productie van BOB-roséwijnen. Het CIVP (Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence) en het Consorzio Valtènesi zijn beide representatief in de sector van roséwijnen met een Europese beschermde oorsprongsbenaming.

Over het CIVP (Conseil Interprofessionnel des Vins de Provence)

Sinds 2004 groepeert het CIVP wijndomeinen en handelshuizen van de drie appellaties (AOC) Côtes de Provence, Coteaux d’Aix-en-Provence en Coteaux Varois en Provence, met als doel de sterke kanten van elke appellatie te promoten, hun krachten te bundelen en financiële middelen van hun leden samen te brengen, ter versterking van de volledige wijnsector. Economie, technische steun, kwaliteitsmanagement en communicatie in Frankrijk en in het buitenland zijn belangrijke activiteiten van deze beroepsvereniging. De hoofdzetel van het CIVP bevindt zich in Arcs-sur-Argens.

Over het Consorzio Valtènesi De wijnbouwersvereniging Consorzio Valtènesi heeft zijn hoofdzetel in Puegnago del Garda, in Lombardije. Het consortium ontstond in 1998 onder de naam Consorzio Garda Classico, maar werd in 2012 herdoopt tot Consorzio Valtènesi. Het productiegebied van de BOB Valtènesi bevindt zich vlak bij Brescia, aan het Gardameer. De geschiedenis van deze wijnstreek gaat terug tot in de Romeinse tijd en bezit een uniek microklimaat dat beïnvloed wordt door het grootste meer van Italië. Op ongeveer 400 hectare wordt het inheemse druivenras gropello verbouwd (op een totaal van 1.000 hectare). Het Consorzio Valtènesi produceert elk jaar ongeveer 3 miljoen flessen, waarvan 70% roséwijnen.