Selati wil wereld veroveren met nieuwe smaken ‘With A Dutch Touch’

door | 9 nov 2023 | Nieuws

Non-alcoholische spiritmerk Selati is een unieke samenwerking gestart met Graanrepubliek. Deze coöperatie van lokale boeren en ondernemers zoekt naar mogelijkheden om duurzaam gebruik te maken van de Groningse kleigronden, waarbij de focus ligt op smaak. Selati wil gebruik gaan maken van de bijzondere graansoorten van de coöperatie bij de ontwikkeling van een nieuwe smaaklijn van non-alcoholische dranken. Deze worden ontwikkeld onder het motto ‘World Flavors With A Dutch Touch’.

Met deze samenwerking zet Selati opnieuw een gedurfde stap in de ontwikkeling van een innovatief assortiment non-alcoholische dranken. Volgens Selati-oprichter Nic Jooste is er sprake van een ‘vergelijkbaar dna’, omdat ook in de productiefaciliteit van Graanrepubliek in Bad Nieuweschans (Groningen) de nadruk sterk ligt op duurzaamheid én nieuwe productontwikkeling. De coöperatie maakt hiervoor gebruik van bijzondere Nederlandse granen en lokale rustgewassen, geteeld door leden in een volledig biodiverse landbouwomgeving.

Twee van Nederlands bekendste cocktailexperts, Tess Posthumus en Lennart Deddens, nemen samen met Graanrepubliek het voortouw in de ontwikkeling van de nieuwe producten. Posthumus licht toe: “Door de kracht van oude granen en lokale Groningse ‘veldkruiden’ te benutten en onze expertise op het gebied van smaken te combineren, creëren we echt vernieuwende dranken die prikkelen en inspireren. Deze samenwerking zorgt voor hele interessante nieuwe mogelijkheden.”

Revolutie

Volgens Deddens kan de samenwerking met Graanrepubliek leiden tot ‘een revolutie in de markt voor non-alcoholische dranken’. Hij zegt: “Intense smaken zijn kenmerkend voor alle dranken van Selati, waar ook ter wereld de grondstoffen worden gesourced. Samen met Graanrepubliek gaan we ons ook nu inzetten om ongeëvenaarde smaken van over heel de wereld in non-alcoholische spirit te creëren. Met deze samenwerking worden de grenzen van wat mogelijk is verlegd.”

Selati is voor haar eerste productlijn van gedurfde en smaakvolle alcoholvrije dranken geïnspireerd door de smaken en flora van het iconische Krugerpark in Zuid-Afrika. Het park is een natuurlijk wildreservaat dat meer dan twee miljoen hectare savanne en bos beslaat. Selati heeft als missie om te helpen deze natuur te beschermen en behouden. Volgens Niels Grootenboer, algemeen directeur van Graanrepubliek sluit de samenwerking ook in dat opzicht goed aan, omdat de corporatie natuurbehoud en een positieve impact op het milieu hoog in het vaandel heeft staan. Grootenboer: “De samenwerking tussen Graanrepubliek en Selati betekent een verbreding van onze wederzijdse missie. Selati zet zich momenteel al in voor natuurbehoud in Zuid-Afrika, terwijl Graanrepubliek Nederland als focus heeft. Op basis van ‘World Flavors With A Dutch Touch’ kunnen we nu gezamenlijk onze steun uitbreiden naar andere bedreigde biosferen.”

Selati is in Nederland aanwezig in de tophoreca waaronder Flying Dutchmen en Dutch Courage in Amsterdam, Stockroom in Groningen, Bleyenberg in Den Haag, 1714 in Schiedam, Peacock in Zwolle en OX in Rotterdam. De exportfocus ligt voor 2024 op Saudi Arabië, Egypte, Canada, Engeland, Duitsland, Denemarken en Zuid-Afrika.