Horecava 2015: inspirerende ontmoetingen en veelzijdig programma

horecava

Passie voor het culinaire vak kern van de beurs

De wereld om ons heen verandert continu. Nieuwe trends zien het licht, consumenten gaan voor snel, gemak, gezond en authentiek en ondernemers zoeken nieuwe omzetkansen. Horecava biedt bezoekers daarom, naast ruim 500 exposanten, een veelzijdig programma vol inspiratie hoe ze slim kunnen inspelen op wat de consument van nu zoekt. Nieuw op de beurs zijn Alles over Wijn, Bar of Brands en het Innovation LAB. Daarnaast is er veel aandacht voor versbeleving en ambacht op het VERS & PUUR paviljoen, met onder andere de vernieuwde opzet van de Nationale Kampioenschappen voor koks en het pop-up restaurant ROAST. Horecava 2015, het nationale platform voor professionals in de foodservice  industrie, wordt van maandag 12 tot en met donderdag 15 januari gehouden in Amsterdam RAI.

De bedrijven op Horecava 2015 zijn onder te verdelen in acht segmenten; Bakkerij, Drank, Dienstverlening, Fastservice, Grootkeuken apparatuur, Interior & Design, Koffie, Thee & Cacao, en Food. Binnen deze segmenten wordt ruimschoots aandacht besteed aan trends, ontwikkelingen, inspiratie en beleving door middel van workshops, presentaties en wedstrijden.

VERS & PUUR
Het paviljoen VERS & PUUR is dé plek waar alles draait om de passie voor het culinaire vak. Naast ambacht staat voedsel dat vers, biologisch, streekgebonden en maatschappelijk verantwoord is centraal.

  • NK voor koks nieuwe stijl – De Koksgilde Arena is het kloppend hart van VERS & PUUR. Hier vindt dagelijks de NK voor koks plaats in een spectaculaire wedstrijdsetting. De wedstrijd kent een andere opzet dan voorheen. Zo wordt de wedstrijd om de Gouden Koksmuts op de eerste beursdag een teamwedstrijd voor brigades van toprestaurants met een SVH Meesterkok en/of sterrenkok aan het roer. Het thema van de kampioenschappen is ‘Dutch Cuisine’.
  • Variatie in de Keuken – Deze stichting zet in op gezondheid, duurzaamheid en een gevarieerd menu, waarbij groenten de hoofdrol spelen. De gehele dag worden in het paviljoen workshops en presentaties gehouden. Zo geven ieder uur sterrenchefs als Soenil Bahadoer, Alain Alders en Takis Panagakis een masterclass.
  • Pop-up restaurant ROAST – Mei 2015 opent ROAST, van chef-kok Michiel Deenik (Visaandeschelde) zijn deuren in het nieuwe gebouw van Amsterdam RAI, het Amtrium. Beursbezoekers krijgen alvast een voorproefje van ROAST en kunnen in dit pop-up restaurant genieten van een heerlijke lunch. De slagerij van ROAST is een inspiratiebron op het gebied van duurzaam en lekker vlees.
  • Nieuw: Alles over Wijn – Dit  paviljoen biedt bezoekers inspiratie, informatie en educatie over wijnen met een horeca-inkoopprijs tot € 5,50 exclusief btw (fles 0,75 liter). In het wijntheater geven sommeliers workshops over de trends op het gebied van wijn. Aan bod komen onderwerpen als: Welke wijnen hebben onderscheidend vermogen tegen een goede prijs. En hoe weet je welke wijn goed én commercieel aantrekkelijk is? Hierbij laat de sommelier passende wijnen proeven.
  • Bakkerij van de (V)Oorsprong – In samenwerking met het Bakery Institute van Vicky Littlejohn presenteert de Bakkerij van de (V)Oorsprong nieuwe ontwikkelingen en producten uit het bakkerij-segment. De Bakkerij biedt inspiratie (hoe kleed je je winkel aan), informatie (proeven en kennisoverdracht) en interactie (bakkers bakken broden en maken diverse vienoisserie).

Innovation LAB
Horecava 2015 presenteert tijdens deze editie het Innovation LAB. Vernieuwing binnen diverse thema’s – zoals technologie, marketing en mvo – wordt hier zichtbaar gemaakt. Het Innovation LAB, te vinden in hal 1, bestaat uit drie pijlers:

  • De Horecava Innovation Award –  Hier zijn de nominaties te zien van de innovatiewedstrijd. De winnaars, in de categorieën Food & Beverage, Equipment & Services, Concepts, Interior & Design, Digital & Social media, zijn op de eerste beursdag, 12 januari, bekend.
  • Innovation Talks – In Talks geven sprekers hun visie op innovatief ondernemen. Zo is er een workshop om ‘meer gulle gasten aan te trekken met je creatieve brein’.
  • Innovation Experience –  In Experience presenteren innovatieve ondernemingen, onder andere uit de Food Valley, hun productontwikkelingen.

FASTSERVICE Arena
Tal van spannende wedstrijden zijn er dagelijks in de FASTSERVICE Arena. En voor het eerst is er een inhoudelijk programma, Blurring Talks geheten.

  • De Lekkerste Wedstrijden – Vorig jaar trad de Lekkerste Hamburger tot de familie toe. Deze wedstrijd is er nu in twee categorieën: bij Finest zijn er geen kaders in kostprijs, productietijd en grammage, bij Fastest zijn er juist strikte kaders hiervoor. Het vorig jaar geïntroduceerde onderdeel ‘Beste pizzabakker van Nederland’ maakt nu ook onderdeel uit van de Lekkerste Wedstrijden (de Lekkerste Pizza).
  • Het NK Pannenkoeken Bakken –  Vijftien finalisten strijden om de Gouden Koekenpan.
  • Blurring Talks – Succesvolle ondernemers gaan in op de belangrijke trend ‘blurring’, waarin horeca en detailhandel elkaar ontmoeten. In 10 minuten vertellen ze hoe ze de verandering in hun bedrijfsvoering hebben aangepakt, en geven ze praktische tips.

DRANK
Het segment DRANK in hal 4 biedt alle audiovisuele trends en ontwikkelingen én innovaties op het gebied van drank.

  • Bar of Brands – In de 33 meter lange ‘Bar of Brands’ krijgt de bezoeker inspiratie en informatie over sterke dranken als wodka, gin, rum, cognac en brandy, whisky en likeuren.
  • NK Biertappen – Op maandag 12 januari zullen 25 horecaprofessionals  in een zinderende finale hun tapkwaliteiten met elkaar meten en strijden om de titel ‘Beste Biertapper van Nederland’.
  • Speciaalbieren Proeflokaal – In het Speciaalbieren Proeflokaal wordt een groot aantal speciaalbieren op tap en uit fles geschonken.

KOFFIE & THEE
Op het Koffie & Thee podium in hal 1 vinden in samenwerking met de Specially Coffee Association of Europe (SCAE) de halve finale en finale van het Dutch Barista Championship en de voorrondes van het NK Latte Art plaats. Tevens wordt hier het Dutch Tea Championship 2015 gehouden. Theekenners en koffieliefhebbers komen hier aan hun trekken.

INTERIOR & DESIGN

Beursbezoekers die plannen hebben voor een nieuwe zaak of hun interieur onder handen willen nemen, kunnen op INTERIOR & DESIGN advies krijgen van interieurontwerpers. De tentoonstelling Supermodels biedt een overzicht in miniatuur van belangrijke Nederlandse ontwerpen op het gebied van interieurontwerp, meubelvormgeving en architectuur.

Ethnic Foods Europe

Tijdens de Horecava vindt in het Elicium de internationale vakbeurs Ethnic Foods Europe (EFE) plaats. Deze internationale vakbeurs biedt een uitgebreid aanbod op het gebied van Aziatische, Arabische, Chinese, Indische, Noord-Afrikaanse en andere authentieke keukens.

Over Horecava
Horecava 2015 wordt van maandag 12 tot en met donderdag 15 januari gehouden in Amsterdam RAI. De beurs is geopend van 11.00 tot 18.00 uur. De Horecava is alleen toegankelijk voor professionals. De toegang bedraagt € 35,- in de voorverkoop tot 1 januari op www.horecava.nl en € 50,- aan de kassa, met een KvK-inschrijving. De organisatie van de Horecava nodigt samen met KHN beslissers van alle horecazaken uit voor gratis toegang voor 2 personen. De minimum leeftijd voor bezoekers is 18 jaar. Ook kinderen onder begeleiding zijn niet toegestaan. Donderdag 15 januari is de beurs toegankelijk voor studenten. Bezoekers hebben vrij toegang tot Ethnic Foods Europe (EFE).

Bij de voorregistratie kunnen bezoekers het NS-ticket bestellen. Voor slechts € 9,00 reizen Horecava-bezoekers met een NS-dagretour 2e klas vanaf elk NS-station in Nederland naar het NS-station Amsterdam RAI, vanaf 09.00 uur.

Meer informatie
Meer informatie is te vinden op www.horecava.nl. Horecava is ook te volgen op Twitter (@horecava) en Facebook.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws. Bookmark de permalink.