Vinexpo 2013: een sprankelend succes

Vinexpo 2013  (7)_redimensionner

De Vinexpo, internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, heeft tijdens de afgelopen 17e beurseditie meer internationale bezoekers ontvangen dan ooit te voren. Bijna 38% van de bezoekers was internationaal en afkomstig uit alle werelddelen.  

Een hoge bezoekerskwaliteit, dynamische exposanten,  hoogstaande proeverijen; gedurende vijf dagen heeft de Vinexpo haar reputatie als toonaangevende vakbeurs voor wijn en gedistilleerd bekrachtigd.

Cijfers van de Vinexpo 2013

De Vinexpo ontving 48.858 vakbezoekers, afkomstig uit 148 landen, wat een kleine stijging betekent vergeleken bij de voorgaande beurseditie in 2011 (+1,5%). Het aantal Franse bezoekers is ongewijzigd gebleven, het aantal buitenlandse bezoekers is gestegen met 3% tot 37,8% (18.462 bezoekers), een record.

Azië is een veelbelovende markt en heeft haar interesse in wijn en gedistilleerd bevestigd. Uit China kwamen 3.388 bezoekers, een stijging van 13,9% vergeleken bij 2011, en is daarmee het land met de meeste internationale bezoekers op de Vinexpo. Uit Japan, waar de wijnconsumptie langzaam doorgroeit, kwamen 427 professionals (+17,63%).

Er komen, naast deze twee belangrijke landen, steeds meer Aziatische bezoekers: India (+32,7%), Taiwan (+4,5%), Vietnam (+20,4%), Maleisië(+21,1%).

De U.S.A. is het grootste consumptieland van wijn, zowel qua volume als waarde,  en staat op een tweede plaats van de internationale bezoekersaantallen van de Vinexpo, met 1.433 Amerikaanse bezoekers. De opkomst uit Canada is gestegen met 11,9% (731 bezoekers). In totaal kwam meer dan één op de tien internationale bezoekers uit Noord-Amerika.

Engeland (1.418), België (1.132) en Duitsland (1.073) staan op een 4e, 5e en 6e plaats wat betreft de bezoekersaantallen.

Ook onder de bezoekers uit Rusland werd een aanzienlijke stijging van +9,8% geregistreerd.

Uit Europa werden met name de importlanden goed vertegenwoordigd op de beurs. Na Engeland, België en Duitsland, kwamen de meeste bezoekers uit Nederland (827) en Zwitserland (552) en ook Finland (+11,9%), Oostenrijk (+55,7%), Denemarken (+32%) en Noorwegen (+12,9%).

De grote Europese productielanden, zoals Spanje en Italië, werden eveneens goed vertegenwoordigd door hun inkopers, met name professionals van supermarkten en grootwinkelbedrijven.

Frankrijk was goed voor 62,2% van de bezoekers, afkomstig uit alle sectoren: groothandel, inkopers voor grootwinkelbedrijven, restaurants, sommeliers, wijnkelders.

Deze cijfers komen overeen met onze eerder gepubliceerde resultaten van de onderzoeken naar de internationale markt voor wijn- en gedistilleerd. “Tussen 2012 en 2016, zal de wijnconsumptie stijgen met 145 miljoen kisten wijn van 9 liter (+5,31%). De drie markten belangrijkste groeimarkten zijn: de U.S.A. (+40,5 miljoen kisten), China (+70,5 miljoen kisten) en Rusland (+17,4 miljoen kisten)“, benadrukt Robert Beynat, Algemeen Directeur van de Vinexpo.

Exposanten uit 44 landen

Het gevarieerde en representatieve aanbod op de Vinexpo, uit alle productielanden wereldwijd, is uniek.

2.400 exposanten uit 44 landen en nog meer regio’s of appellations, presenteerden hun wijnen en gedistilleerd op 40.000m² standoppervlakte.

In slechts enkele stappen, “reisden” bezoekers van Frankrijk naar Chili, van de U.S.A. naar Italië, van Duitsland naar Zuid-Afrika, van China naar Japan of van Georgië naar Libanon.

Het succes van de  “Tastings by Vinexpo”

De proeverijen en conferenties van de “Tastings by Vinexpo” behaalden een groot succes en werden bijgewoond door in totaal 14.700 deelnemers op zoek naar nieuwe producten, meer kennis, of het volgen van internationaal erkende specialisten.

De beurs en de media

1.290 journalisten uit 54 landen bezochten de beursgangen van de Vinexpo. Het perscentrum van de beurs werd druk bezocht en vele internationale persartikelen maar ook  radio- en televisieuitzendingen werden vol enthousiasme naar buiten gebracht.

2014, een jaar van groei voor de Vinexpo

Vinexpo Overseas, kent in Hong Kong een groot succes en gaat haar activiteiten in Azië verder uitbreiden. Deze ontwikkeling is gericht op de behoeften van alle professionals van wijn en gedistilleerd op deze sterk groeiende markten.

Uitbreiding van Vinexpo Asia-Pacific

De internationale vakbeurs voor wijn en gedistilleerd, een belangrijk evenement in Azië, vindt opnieuw plaats in Hong Kong op 27, 28 en 29 mei 2014.

Tijdens deze 8e beurseditie, zal de Vinexpo Asia-Pacific worden uitgebreid om beter te kunnen inspelen op de vraag van exposanten, en zal de expositieoppervlakte worden verhoogd met 50%, tot 15.000m².

Naast de editie in Hong Kong, blijft Vinexpo Overseas innoveren en presenteert de “Vinexpo in Beijing”.

“Vinexpo in Beijing” is een verlengstuk van Vinexpo Asia-Pacific, met een aanvullend aanbod, waar alles wordt  bewerkstelligd om de deelname van exposanten te vereenvoudigen en de handel van Noord-Oost China te bevorderen.

De vakbeurs vindt plaats op maandag 2 en dinsdag 3 juni 2014 en presenteert de producten en diensten van 200 exposanten met volledig uitgeruste stands  in het beurscomplex Beijing Exhibition Centre (BEC), in het centrum van Peking, niet ver van de Verboden Stad en het Tian’anmen plein. De 3.000 tot 4.000 verwachte vakbezoekers zijn afkomstig uit de regio van Peking en Noord-Oost China.

“Vinexpo Japan in Tokyo”

Op verzoek van importbedrijven heeft Vinexpo Overseas besloten een unieke vakbeurs te organiseren in Tokyo, welke plaatsvindt op 1 en 2 november 2014, in de Prince Park Tower Tokyo, in het centrum van de hoofdstad.

Dit “Business to Business” evenement is bestemd voor de complete Japanse distributie met speciale aandacht voor de Horeca.

De belangrijkste importeurs kunnen stands reserveren met trouwe exposanten van de Vinexpo:  naar verwachting zal het evenement 400 stands en 4.000 bezoekers bijeenbrengen.

Dit bericht is geplaatst in Nieuws met de tags , . Bookmark de permalink.