Nog een paar weken, dan verwelkomt de Vinexpo van 14 t/m 18 juni in Bordeaux alle internationale professionals uit de sector wijn en gedistilleerd. Tijdens deze 18de beurseditie presenteert de vakbeurs een compleet vernieuwd beursprogramma, met originele en internationale evenementen en een innovatief aanbod. De Vinexpo is ‘the place to be’ voor iedereen die werkzaam is in de wijnhandel.
EXPOSANTEN VAN OVER DE HELE WERELD
2.350 Exposanten uit 42 landen zullen in juni hun nieuwste producten en diensten in Bordeaux presenteren.
Frankrijk, de grootste wereldwijde wijnproducent in 2014, met 523 miljoen kisten van 12 flessen per jaar, beslaat 63% van de standoppervlakte. Producten uit 17 regio’s worden gepresenteerd, van de Provence tot de Loire, van Bordeaux en Champagne tot de Bourgogne.
Traditionele landen zoals Italië en Spanje, vertegenwoordigen samen met Frankrijk meer dan 50% van de wereldproductie en presenteren dit jaar hun belangrijkste merken en noviteiten, met bovendien verschillende mousserende wijnen waarnaar de vraag momenteel explosief stijgt.
Tot de exposanten top-10 van de Vinexpo 2015 behoren tevens Portugal, Chili, Argentinië, de U.S.A, Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Zuid-Afrika.
Een breed scala aan gedistilleerd, zoals cognac, wodka, rum, whisky, gin en armagnac, is eveneens te vinden op de stands van de Vinexpo. De grote verscheidenheid van het aanbod wordt onderstreept door de presentatie van cachaça, grappa en tequila. Voor de eerste keer wordt de bar SPIRITUAL geïnstalleerd in het midden van hal 3, in samenwerking met het magazine Spirits Business. De bereiding van trendy cocktails vormt het hoogtepunt van deze bar, dankzij de deelname van gerenommeerde mixologen uit New York, die onderdeel uitmaken van de United States Bartenders’Guld (USBG).
Enkele landen die voor het eerst deelnemen aan de Vinexpo, zijn Letland, Marokko, Peru en Syrië. De Nappa Valley Vintners organisatie, de grote wijnproducent uit Californië, is eveneens voor het eerst aanwezig met een stand en zal daarnaast verschillende conferenties en proeverijen organiseren.
INTERNATIONALE BEZOEKERS
Ongeveer 48.000 bezoekers worden in juni verwacht in het beurscomplex van Bordeaux en meer dan 120 nationaliteiten zullen elkaar kruisen op de beursgangen. De Vinexpo 2015 vormt voor al deze bezoekers dé gelegenheid voor het ontmoeten van de marktleiders uit de sector, het ontwikkelen van handelsrelaties en voor het ontdekken van nieuwe producten.
WIJN & SPIJS SESSIES
Gerechten spelen dit jaar een belangrijke rol tijdens meerdere masterclasses van de Vinexpo. Een speciaal programma bestaande uit wijn & spijssessies wordt georganiseerd onder auspiciën van de beroemde Gault & Millau gids. Tijdens deze proeverijen bereiden koppels bestaande uit een gerenommeerde chef-kok en sommelier, de meest unieke wijn & spijs smaakcombinaties. Onder meer Arnaud Lallement, chef-kok van het bekende restaurant l’Assiette Champenoise in Reims, en zijn vaste sommelier, of Jean-Luc Rocha, chef-kok van het restaurant Cordeillan-Bages (vlakbij Bordeaux) en Charles Thuillier, directeur van Cercle Lynch-Bages, zullen deze masterclasses animeren.
Op dinsdag 16 juni, kookt Jonnie Boer, chef-eigenaar van De Librije (19,5 punten GaultMillau/ 3 Michelinsterren) twee gerechten bij een speciale wijn-spijssessie. Deze gerechten van Jonnie Boer worden elk begeleid door twee wijnen die worden toegelicht door Jan van Lissum en Thérèse Boer, gastvrouw-sommelier van De Librije. Astrid Joosten neemt de algehele presentatie voor haar rekening.
#DigiZone
De digitale beursruimte van de Vinexpo, #DigiZone, is een nieuw fysiek én virtueel concept, voor online uitwisseling tijdens de beurs met de complete sector voor wijn en gedistilleerd over onderwerpen met betrekking tot wijn en tot nieuwe technologieën.
De #DigiZone bestaat uit een werkruimte toegankelijk voor houders van een “Blog toegangsbadge” en een conferentieruimte welke voor iedereen toegankelijk is (bezoekers, exposanten, journalisten). De #DigiZone vormt hét trefpunt voor de uitwisseling van ideeën, met interactieve conferenties door verschillende sprekers en korte proeverijen (maximaal 15 tot 20 minuten).
Enkele aanwezige sprekers:
Dominique Laporte presenteert zijn selectie van de laatste apps voor wijnen; Wine Mosaic biedt wijnproeverijen van inheemse druivenrassen; Arnaud Daphy/Vinocamp presenteert het digitale ecosysteem van wijnen in Frankrijk: “Bloggers, start-ups, e-commerce, apps”. Greg Lambrecht van Coravin geeft een conferentie over social media en crisismanagement. Akkoorden van muziek en wijn worden weergegeven door DJ Frédéric Beneix (Wine4Melomanes.com) en de Grenache Association; de uitreiking van de “Born Digital Wine Awards” wordt verzorgd door Ryan Opaz; Matt Dickinson vertelt over de “do’s and dont’s” van wijn; de Napa Valley Vintners organiseren de proeverij Taste N’ Tweet; Fabien Lainé en André Ribeirinho presenteren het project Smart Wine Glass,…
DE VINEXPO ACADEMY
Als platform voor ontdekkingen, uitwisseling en nieuwe ideeën, presenteert de Vinexpo Academy vele proeverijen en conferenties. Dankzij deze internationaal georiënteerde proeverijen kunnen deelnemers wijnen ontdekken uit Georgië of China, Japanse sakés proeven of zich verdiepen in wijnen uit de Elzas, de Provence, Toscane, Douro, de Bourgogne of Bordeaux.
Tijdens deze proeverijen kan men eveneens terecht voor het ontdekken van biologische wijnen of zich laten leiden tijdens een blinde proeverij door Paolo Basso, in 2013 gekozen tot ’s werelds beste sommelier.
De conferenties zijn gericht op diverse onderwerpen zoals de Amerikaanse markt, met een unieke conferentie “inside the US wine market” door Thomas Matthews, redacteur van Wine Spectator. Belangrijke Amerikaanse marktspelers, zoals Annette Alvarez- Costco-, Mel Dick – Southern Wine and Spirits of America-, Helen Mackey – Ruth’s Chris Steak Houses-, Michael Mondavi –Folio Fine Wine Partners-, Stephen Rust –Diageo Chateau & Estate- en David Trone – Total Wine & More, geven inzicht over strategieën om de Amerikaanse markt te benaderen en vertellen over de marktperspectieven.
Een belangrijke conferentie wordt gewijd aan de Afrikaanse markt, waar specialisten zoals Pierre Castel vertellen over de mogelijkheden en risico’s van deze veelbelovende markt.
Andere hoogtepunten van de Academy zijn bijvoorbeeld de Great Wine Capitals, de online wijnverkoop, of logistiek en goederentransport. Het algemene beursprogramma en het overzicht van de Academy proeverijen en conferenties zijn beschikbaar op www.vinexpobordeaux.com, met in totaal ongeveer 90 evenementen gedurende de vijf beursdagen.
NEDERLANDSE MEET & GREET TIJDENS THE BLEND, DE NETWERKAVONDEN VAN DE VINEXPO
Ook nieuw dit jaar zijn de Vinexpo netwerkavonden « The Blend »: van zondag 14 tot en met woensdag 17 juni verwelkomt “The Blend” iedere avond bezoekers, exposanten en journalisten in Hangar 14, gelegen aan de kade van de Garonne, waar zij kunnen proeven, discussiëren, ontspannen en dansen. Deze netwerkavonden starten om 22 uur en eindigen om 2 uur ‘s nachts.
Speciaal voor Nederlandse bezoekers wordt maandagavond 15 juni om half 10 aangevangen met een Nederlandse Meet & Greet. Alle Nederlandse bezoekers van de Vinexpo zijn hier van harte welkom en hoeven voor deze avond geen toegang te betalen. Aanmeldingen voor deze avond gaan via de Nederlandse vertegenwoordiging van de Vinexpo, Promosalons Nederland (020-4620020 of m.rienderhoff@promosalons.nl)
De wijnbar van The Blend presenteert iedere avond een selectie van ongeveer vijftig wijnen in een sfeervolle omgeving van lounge en jazz. De Elzas wijnen bieden bijvoorbeeld een eclectische keuze van de cru wijnen uit de regio, van Crémant tot Riesling, Pinot of Gewürztraminer. Gasten die Rkatsiteli of de Saperavi nog niet kennen, kunnen deze Georgische wijnen proeven in het gezelschap van de producenten. Italiaanse wijnamateurs zullen genieten van Lambrusco of Prossecco, Toscaanse of Siciliaanse wijnen. Uit Spanje wordt een compleet aanbod van verschillende wijnen gepresenteerd, van mousserende Cava tot de diepe, rode wijnen van de Rioja Reserva. Op het grote terras van Hangar 14 bevindt zich de Champagnebar, met iedere avond een ander champagnemerk. Op maandagavond kan men terecht voor het ontdekken van Champagne Besserat de Bellefon, op dinsdagavond Champagne Lanson en op woensdag Champagne Tsarine in gezelschap van de ambassadeur Adriana Karembeu (actrice en model uit de Slowaakse Republiek). En tenslotte kunnen de deelnemers van de The Blend eveneens genieten van Heineken bier in aluminium flesjes, ontworpen door de Franse designer Philippe Starck.
Toegangspassen voor The Blend bedragen 35€ voor één avond of 90€ voor de hele week, en zijn te bestellen op www.theblend.fr.
Voor verdere informatie over de Vinexpo kan men terecht op www.vinexpobordeaux.com