Versterkte en vereenvoudigde exportbegeleiding voor Franse levensmiddelenbedrijven

door | 16 dec 2015 | Internationaal, Nieuws

Businessfrance

De agribusiness is het speerpunt van de France economie op de internationale markt. Met meer dan 57 miljard euro aan geëxporteerde producten zorgt het voor een balansoverschot van  9 miljard euro.

Meer dan 4 000 levensmiddelenbedrijven ontvangen ieder jaar overheidsexportsubsidies om zich op de internationale markten te ontwikkelen onder begeleiding van  Sopexa en Business France.

De Minister van Buitenlandse Zaken, de Minister van Landbouw en de Staatssecretaris van buitenlandse handel  en toerisme hebben besloten om de begeleiding van de exportbevordering te  vereenvoudigen en te verduidelijken. Hiervoor zijn de volgende maatregelen getroffen:

  • Vanaf 1 januari 2016 is Business France verantwoordelijk voor de activiteiten ter bevordering van de exportontwikkeling (o.a. wijnbeurzen zoals France Vins dat voorheen door Sopexa werd georganiseerd en dat op 19 januari 2016 in het Rosarium te Amsterdam door Business France wordt georganiseerd)
  • Vanaf 1 januari 2017 vallen de Franse paviljoens op internationale agribeurzen onder de verantwoordelijkheid van Business France.

Sopexa is een Internationale marketing- en communicatiebureau dat is gespecialiseerd in food, wine en lifestyle. Het zal merken en brancheorganisaties in hun communicatie en promotie blijven begeleiden. Sopexa zal zich nog meer dan voorheen  bezig houden met marketing- en communicatieactiviteiten: strategisch advies in communicatie, imago-onderzoek, public relations, trade marketing,  online marketing, events, brand content, bevordering van de verkoop  & internationale ontwikkeling en  strategisch advies op het gebied van voeding en gezondheid. Sopexa blijft namens het Ministerie van Landbouw het  imago van de Franse gastronomische producten promoten. In 2016 en 2017 gaat  Sopexa door met de organisatie van Franse weken in de buitenlandse retail en horeca,  sommeliers- en kokswedstrijden, de zogenaamde apéritifs à la Française en met lokale voorlichtingsprogramma’s voor professionals. Met 26  internationale kantoren biedt Sopexa  haar opdrachtgevers veel kennis van de food en wine sectoren op de lokale markten.

Meer informatie op www.sopexa.com

Business France  is het Franse Agentschap voor de internationale bevordering van de Franse economie en exportontwikkeling van Franse bedrijven. Het promoot het economische  imago en de aantrekkelijkheid van Frankrijk alsmede die van haar ondernemingen. Business France telt 1.500 medewerkers in Frankrijk en 70 andere landen. Business France  werkt samen met een aantal publieke en privé partners.  Bij de afdeling agribusiness zijn 200 werknemers werkzaam in Frankrijk en in het buitenland. Ze bieden een breed pakket aan diensten ter bevordering van de export: marktinformatie,  handelsmissies naar het buitenland en uitnodigingen van buitenlandse inkopers naar Frankrijk, forums, bemiddeling bij samenwerkingsverbanden, vakbeurzen, informatie verschaffen over het Frans aanbod op internet, communicatie in de vakpers. Business France stimuleert ook internationaal vrijwilligerswerk bij Franse bedrijven (Volontariat International en Entreprise: V.I.E)  die pas afgestudeerden (18-28 jaar) een tijdelijke werkovereenkomst kunnen aanbieden in het buitenland.

Meer informatie op : www.businessfrance.fr

Business France is op 1 januari 2015 onstaan uit het samenvoegen van UBIFRANCE en AFII (het Frans Agentschap voor internationale investeringen).