Missie volbracht voor de eerste editie van de Vinovision Paris, die plaatsvond van 12 t/m 14 februari jl. in het beurscomplex Porte de Versailles in Parijs, en georganiseerd werd door de vakverenigingen voor wijnproducenten uit de regio’s Elzas, Bourgogne, Champagne en Val de Loire. Het nieuwe vakevenement voor wijnen uit Midden- en Noord-Frankrijk werd positief ontvangen door de marktspelers van de wijnbranche.
Ruim 3.300 vakbezoekers werden gedurende drie dagen op de vakbeurs verwelkomd door 400 exposanten. Onder de bezoekers was 17% afkomstig van buiten Frankrijk, voornamelijk uit de U.S.A., Verenigd Koninkrijk, België, Duitsland, Nederland en eveneens uit Zuid-Korea, Japan, China en Canada. Trading, detaillisten, importeurs en supermarktorganisaties waren de best vertegenwoordigde sectoren onder de internationale bezoekers.
Volgens Pierre Clément, voorzitter van de Association des Vignobles Septentrionaux (Franse Vakorganisatie van Noordelijke Wijngaarden): “In de gangpaden heerste algemene tevredenheid en de VinoVision Paris heeft zich neergezet als hét nieuwe wijntrefpunt dat zich de aankomende jaren verder zal ontwikkelen”.
Parijs, een belangrijke troef
Vanwege haar bekendheid en geografische ligging vormt Parijs een belangrijk platform voor de internationale handel. Antoine Levrat, exportmanager van Alliance Loire, verklaart: “De VinoVision Paris is optimaal toegankelijk voor internationale inkopers en dus bijzonder geschikt voor de export. Het is beduidend eenvoudiger om professionals naar Parijs te laten komen”.
Toegankelijkheid, concentratie van het aanbod, ideale beursdata, aandacht voor trends; de VinoVision Paris omvatte alle troeven om zich te kunnen ontwikkelen tot één van de toonaangevende wijnevenementen in de toekomst.
Joël Falmet, Champagne producent, “Met VinoVision Paris beschikt Frankrijk voortaan over een vakbeurs in Parijs die niet onderdoet voor de grote bekende beurzen. Dankzij de geschikte grootte, de hoge bezoekerskwaliteit en de deskundige organisatie (glazenservice, receptie, bewegwijzering, etc) hebben de aanwezige wijnproducenten uitstekende contacten kunnen leggen, klanten kunnen ontvangen en onverwachte nieuwe markten kunnen betreden.”
Een moderne vakbeurs
De aangename en overzichtelijke indeling van de VinoVision werkte bevorderend op de interactie tussen exposanten en vakbezoekers. Tasting Avenue, de ruimte voor proeverijen, bracht discussies tussen professionals tot stand. Een inkoper uit New York licht zijn standpunt met betrekking tot de U.S.A. toe: “Frankrijk is onmiskenbaar het grootste wijnland. Wat mist in Noord-Amerika vindt men absoluut in Frankrijk, zoals de uitstekende Sauvignon blanc uit de Loire”. Enkele meters verderop bij de Bourgogne wijnen, staat een enthousiaste bezoeker die al 22 jaar werkzaam is in de wijnbranche in het Verenigd Koninkrijk: “Ik heb interessante wijnen ontdekt en het zou geweldig zijn als ik sommige producenten kan begeleiden bij hun exportactiviteiten”.
De VinoVision heeft een overtuigende eerste beurseditie neergezet, met een moderne look en een vernieuwende insteek. De toekomstgerichte wijnbeurs heeft professionals eveneens weten te verleiden dankzij de originele samenwerking met het trendbureau NellyRodi. Het Trendbook OMNI, ter plekke weergegeven op het TrendForum, presenteerde de sleutels om het gedrag en de wijnconsumptie van Millennials te begrijpen en erop te kunnen anticiperen.
Ogen gericht op 2018
Reeds nu zijn de ogen van de exposanten en de beursorganisatie gericht op de volgende beurseditie van de VinoVision Paris. “Onze voornaamste doelstelling is het vinden van een goed evenwicht tussen alle Midden- en Noord-Franse wijnstreken, alsmede de internationale ontwikkeling van de beurs”, bevestigt Valérie Lobry, Divisie Directeur van beursorganisator Comexposium.
Bekijk het volgende filmpje voor een korte impressie van de eerste beursdag
https://youtu.be/4_oPWxx4glY
De tweede editie van de VinoVision Paris vindt plaats in februari 2018.
Over de VinoVision Paris
De VinoVision Paris is de eerste vakbeurs voor wijnen uit Midden- en Noord-Frankrijk en presenteert een nieuwe wijnvisie, geïnspireerd door de verwachtingen van Franse en internationale inkopers, met oplossingen die inspelen op de actuele consumptiepatronen.